Saturday, February 08, 2014

Kisah AES



Buat pengguna Lebuhraya PLUS arah ke Kuala Lumpur pasti sangat dah cukup faham sangat, sewaktu mula melintasi Exit Bangi, papan tanda menyatakan ada kamera di hadapan sudah tentu akan membuatkan sang pemandu serta-merta menurunkan meter kelajuan daripada 140km/j kepada 90km/j. Gila-gila punya drop

Secara tidak langsung, para pemandu yang berada di belakang akan turut sama memperlahankan kenderaan secara intesif. Amat jelas, kelihatan kenderaan mula bersusun-susun waima lorong kanan sekalipun akan tetap untuk memperlahankan kelajuan menyamai kelajuan tahap basikal sahaja, padahal nak sampai ke kamera ada lagi dalam 3 kilometer gua rasa. 

Akan tetapi sebaik sahaja berada lingkungan 100meter daripada kamera AES, dah bawa 90km/j terus nak drop kan lagi meter kelajuan tu sehingga 80km/j. Kurang yakin dan percaya dengan meter sendiri barangkali. Makin perlahan jadinya kenderaan semua. Akan tetapi, sebaik sahaja kenderaan mula melintasi kamera, maka terus sahaja pedal minyak ditekan ke lantai. Yang punya VTEC, maka terbukalah VTEC nya. Manakala mana yang mempunyai sekadar DVVT ataupun VVTi, maka terbuka jugalah DVVT dan VVTi nya itu. Serupa Setan masing-masing punya perangai. Daripada 80km/j, terus sahaja melonjak ke 140km/j semula dalam masa kurang 4 saat. 

Nah, sekarang ini gua nak tanya..apa sebenarnya fungi kamera AES itu diletakkan di kawasan tersebut? Di manakah fungsi sebenarnya?? Siapa nak jawab ini?? Menteri kah?? Dr Maza kah?? Perkasa kah?? Kahkahkah!!


No comments:

Post a Comment