Monday, February 03, 2014

Budaya Lif

Gua perati perkara ini lama sangat dah. Dan semakin menjadi-menjadi sejak akhir zaman ini. Perkara ini terjadi tidak kira di kawasan kediaman mahupun di tempat membeli-belah. Di pejabat-pejabat pun kadang biasa berlaku juga benda ini.

Sepatutnya menjadi tanggungjawab buat orang  pertama yang memasuki ke dalam lif untuk menekan butang membuka pintu lif, dan membiarkan orang-orang lain memasuki lif tanpa perlu risau memikirkan pintu lif tertutup dan menyebabkan ada orang lain yang tersepit. Tapi yang menjadi kebiasaannya adalah orang pertama yang pertama tersebut akan terus mencari sudut hujung lif yang paling dalam dan pandai-pandailah orang lain untuk menekan butang Buka tersebut. Gua sendiri beberapa kali terkena tersepit pintu lif gara-gara ada mangkuk yang masuk ke dalam lif terus sahaja menuju ke bahagian hujung tanpa sempat gua menekan butang Buka pintu lif tersebut. Sakit hati dan sakit bahu gua yang tersepit pintu lif itu.

Tapi yang paling sakit hati sekali apabila lu orang memasuki lif, ada pula jenis mangkuk yang selamba aja memegang rokok yang masih menyala. Sayang gamaknya nak buang rokok tersebut yang masih berbaki panjang lagi untuk dihisap. Bangang. Kalau dah tahu nak hisap rokok, janganlah sama sibuk nak naik lif. 

Sebenarnya ianya adalah benda-benda kecik sahaja. Adab dan sopan sebegini tak perlu sampai Mufti nak bagi fatwa baru nak ikut. Tapi itulah. Kalau benda-benda kecik macam ini pun susah nak ikut, baik tak payah hidup, iya tak??


No comments:

Post a Comment