Monday, January 27, 2014

Best Western Prima Inland Sea Resort Yang Tak Best Sebenarnya


Bukan main panjang tajuk entri gua kali ini. Jarang betul gua nak bubuh tajuk entri yang panjang-panjang serupa status FB.Minggu sudah gua telah sengaja memilih untuk bercuti di tempat yang dahulunya lebih dikenali sebagai Tiara Beach Resort. Gila, dah bertahun wujud baru kali ini gua tergerak hati nak pergi bawa anak mandi-manda di kolam. Entah syaitan apa yang menghasut gua supaya memilih di sini pun gua tidak pasti sedangkan banyak lagi pilihan yang lain.

Untuk makluman, gua telah membuat tempahan atas talian terus ke pihak hotel tanpa menggunakan perkhidmatan pihak ketiga, Groupon misalannya. Maaf, gua agak ortodok sedikit dalam bab ini. Untuk tempahan 1 malam, gua telah dikenakan RM230.00 (bilik studio). Kalau ikut standard harga hotel-hotel, memang dah melepasi harga 1Malaysia dah sebab berdasarkan slip gaji gua yang bertaraf kerani bank ini menjadi kebiasaan gua akan memilih hotel yang menawarkan harga di bawah RM200 sahaja. Tak mengapalah, barangkali kolam @ taman tema yang ditawarkan menyamai taman tema air Sunway Lagoon barangkali. Asalkan anak gua seronok sudahlah.

Cuma ada beberapa perkara yang membuatkan gua berasa  tidak berapa nak berpuas hati sewaktu menginap di sini. Mari gua kongsikan.
  1. Hanya lif di bahagian tengah Blok A sahaja yang berfungsi untuk membawa naik turun pengunjung yang membuatkan maksimum 5 orang sekali gus termasuk dengan bagasi. Lif satu lagi di bahagian hujung Blok mengalami kerosakan mekanikal. Jadah apa, gua kena tunggu lama nak bagi lepas satu-satu keluarga baru boleh naik ke tingkat 3. Tak patut sungguh.
  2. Ruang koridor kelihata agak suram di kala malam hari dengan lampu warna amber yang yang sememangnya malap dan kelam. Balik daripada makan malam menuju ke bilik memang boleh terbayang ada benda-benda putih melayang depan mata wei. Seram juga gua dibuatnya.
  3. Keadaan bilik pula tersangatlah menyedihkan dengan karpet yang berhabuk serupa tak pernah dibersihkan. Keadaan bangku untuk menonton televisyen pun begitu juga jelas kelihatan putih-putih habuknya. Mujur katil kelihatan senonoh sedikit membuatkan gua sekeluarga sedikit berselera untuk lena.
  4. Perabot meja kopi (coffee table) pula dah terkopak di bahagian bawah. Sangat merbahaya buat mereka yang mempunyai anak kecil. Mujur anak gua tak ajak main menyorok-nyorak di bawah meja. 
  5. Untuk bermain air, sebenarnya lu orang perlu membeli Gelang yang berharga RM35 dewasa dan RM25 untuk kanak-kanak untuk setiap sesi. (Pagi / Petang). Kalau lu orang stay 2 hari, maknanya lu orang perlu membeli dua kali. Tapi kalau lu orang ingin bermain air dari pagi sampai ke petang, makna kata lu orang perlu membeli 2 set Gelang yang berlainan. Amacam, kaya tak pengurusan Best Western ini? Jangan-jangan bonus pekerja mau cecah empat lima bulan senang-senang.
  6. Pakej yang gua bayar terus di hotel rupanya tidak berserta sekali dengan Sarapan pagi. Berkira sungguh pihak hotel dengan gua.
Secara keseluruhannya gua tak mampu beri Bintang langsung terhadap hotel ini. Teruk. Tak berbaloi sebenarnya untuk menginap.Jenis yang datang sekali, lepas tu tak datang-datang lagi dah. Tapi untuk berlaku adil kepada pemilik unit persendirian, bolehlah lu orang menempah terus tanpa melibatkan pihak hotel ataupun pihak ketiga dengan harga yang lebih murah sedikit. Cumanya lu orang tetap kena bayar untuk pergi main air itu.






No comments:

Post a Comment