Tuesday, December 24, 2013

Tol Naik Lagi

Sememangnya isu kenaikan harga Tol ini adalah isu yang sangat sensitif bagi rakyat Malaysia, terutamanya buat golongan marhaen seperti gua dan juga lu orang semua. Hidup di Kotaraya ini yang turut dihuni oleh Iblis Jem, maka sudah tentulah alternatif menggunakan laluan ber-Tol adalah pilihan yang tidak dapat disangkal lagi daripada bertarung dengan Iblis Jem yang entah menang entahkan tidak. Buat penduduk di Kuala Lumpur, namakan sahaja, lebuhraya seperti AKLEH, DUKE, KESAS, LDP, SPRINT, & NPE merupakan suatu nama cukup sinonim buat golongan pemandu yang ingin ke tempat kerja mengikut waktu yang diinginkan tanpa melibatkan sebarang penerimaan surat amaran daripada majikan.

Kenapa masyarat suka menggunakan laluan bertol? Jawapannya cukup mudah. Kerana masyarakat sudah cukup tertekan dengan kerja-kerja rutin seharian di pejabat, jadi jikalau terpaksa pula bertarung dengan setan-setan jem maka sudah tentulah level stress akan meningkat sekali ganda lagi. Entah pukul berapa nak sampai rumah pun gua tidak tahu. Sudahnya, masa untuk anak-anak pun semakin kurang. Bila masa untuk anak-anak dah menjadi semakin kurang, maka kebarangkalian untuk anak-anak itu menjadi setan tersangatlah cerah akibat daripada kurangnya kasih sayang di rumah. Nampak?? Nampak??

Tidak dapat tidak, penggunaan lebuhraya ini sebenarnya banyak membantu dari segi penjimatan masa yang terbazir begitu sahaja jikalau mengikut laluan tanpa tol ini. Sesungguhnya jika benar pemegang konsensi Tol ini berhasrat menaikkan harga sudah tentu ianya akan membebankan para pengguna lebuhraya yang mana jumlahnya bukanlah kecil anak dalam sehari. Keluhan yang keluar dalam FB berkenaan isu kenaikan harta Tol ini juga bukanlah kecil anak juga. Sukar untuk gua bayangkan jika benar harga Tol seperti AKLEH dinaikkan daripada RM1.50 ke RM2.50. Lari bajet woi walaupun sekadar seringgit orang kata. Sumpah, gua adalah orang yang paling setuju harga tol dinaikkan waima sehingga 110% sekalipun sekiranya akses untuk ke LRT / MRT hanyalah beberapa ratus meter daripada kediaman. Baru masyarat ada pilihan. Nak guna pengangkutan awam ke atau pun pandu sendiri menggunakan laluan bertol,  iya tak? 

No comments:

Post a Comment