Saturday, December 14, 2013

Nasi Mamak Ayam Sambal


Sesungguhnya gua berasa sangat beruntung kerana berhampiran dengan lokasi tempat gua mencari nafkah demi sesuap nasi ini terdapat tempat makan yang gua kira terlalu handal untuk ditafsirkan mengikut kitab pemakanan edisi waktu makan tengahari. Marilah gua perkenalkan kepada lu orang menu tersebut. Nasi Mamak Ayam Sambal yang berlokasikan di Selangor Mansion ataupun senang kata berhampiran dengan kawasan Masjid India.

Jika sekali imbas, pasti kelihatan biasa-biasa sahaja nasi bersama lauk tersebut. Kelihatan terlalu biasa sebenarnya. Tidak ada yang luarbiasa. Tetapi setelah mulut mula menerima hirupan pertama dari kuah kari tersebut, gua berani jamin.."Wow" adalah perkataaan yang akan terpacul. Karinya tidak terlalu pekat dan tidak pula terlalu cair serupa dicampur air paip.Rasa Karinya memang "kaw" orang kata. Ok, itu baru gua cerita bab Kari. Sekarang ini mari gua cerita pula bab Ayam Sambal tersebut yang merupakan hero utama dalam cerita ini.


Jikalau lu orang jenis yang kuat melantak, saranan gua pilihlah bahagian dada ayam tersebut. Nescaya kepuasannya akan lebih terasa.Cubitan kecil ayam di bahagian dada tersebut sambil mencolek sedikit bahagian yang dikatakan sambal itu pasti akan membangkitkan selera si pemakan yang sememangnya sedang kelaparan di kala itu jelas terasa rempah ratusnya cukup rasa. Walau pun warnanya kelihatan seakan pedas tapi rasanya tidaklah sebegitu. Memang sesedap rasa orang kata. Tambahan pula hidangan ini yang sememangnya dilimpahkan dengan hirisan bawang yang membuatkan rasanya bertambah sedap. Memang hamdalah betullah rasa Ayam Sambal ini. Pada harga yang ditawarkan RM7.50 untuk set hidangan sebegini, mungkin kelihatan sedikit premium tetapi percayalah sangat berbaloi bila pekena sesekali di waktu tengahari selepas waktu Solat Jumaat. Kalau selepas itu lu orang berasa mengantuk, silalah tanggung sendiri. 


No comments:

Post a Comment