Monday, November 11, 2013

Tentang Siri Upin & Ipin


Gua fikir seluruh pelosok tanahair sudah pun sedia maklum tentang siri animasi tempatan Upin & Ipin yang cukup tersohor sehingga mendapat tempat di negara luar. Gua memang tengok Upin & Ipin dan gua juga yakin ramai di kalangan ibubapa turut mengikuti siri tersebut. Akan tetapi, gua bukannya nak ulas tentang siri animasi tersebut. Gua cuba ulas dari sudut yang lain pula. Maksud gua, dari segi sudut pengiklanan / penajaan yang mana gua fikir ramai juga terlepas pandang tentang perkara ini.

Umum mengetahui bahawasanya Upin & Ipin sejak beberapa musim yang lalu telah dibawakan oleh Telekom Malaysia (TM) selaku penaja utama. Dalam kisah Opah pergi menunaikan Umrah sewaktu musim Raya Eidilfitri, ada digambarkan secara jelas bahawasanya jikalau inginkan panggilan murah antara Malaysia dan juga Mekah, gunakanlah produk TM ini. Ada juga kisah di mana Upin & Ipin serta rakan-rakannya menonton siaran secara atas talian menggunakan produk dari TM juga. Gua amat yakin impak yang ditinggalkan bukanlah kecik anak.

Syarikat pembuat kereta tempatan, Proton turut pernah menaja salah satu episod siri Upin & Ipin dengan mempertaruhkan Proton Exora sebagai subjek untuk diketengahkan kepada umum. Dipaparkan dalam episod tersebut tentang segala kelebihan Proton Exora. Gua tak pasti entah berapa ramai ibubapa yang terpengaruh dengan episod tersebut sehingga bertukar dari kenderaan sedan kepada Proton Exora tersebut.

Selain daripada dua jenama tersebut, suka juga untuk gua maklumkan bahawa jenama susu S26 dan juga Hong Leong Islamic Bank turut pernah bekerjasama dalam menghasilkan episod Upin & Ipin ini. Apa yang membuat gua suka untuk menontonnya adalah setiap episod yang dipaparkan tidaklah melampau-melampau sangat dipaparkan tentang segala kelebihan sesuatu jenama yang tersebut. Setiap jalan ceritanya diolah dengan cukup menarik, supaya anak-anak kecil dan anak tak berapa nak kecil dapat menikmati jalan cerita tersebut tanpa rasa bosan. Yang penting, mesej sampai kepada penonton. 

Penutup kepada entri kali ini adalah, umum juga mengetahui bahawa Upin & Ipin merupakan anak yatim piatu sejak kecil lagi. Jadi, gua fikir mana-mana organisasi yang terlibat dalam dunia pengamanahan seharusnya tidak melepaskan peluang untuk menaja salah satu episod dalam siri Upin & Ipin. Sebenarnya penajaan ini bukannya isu untuk mendapatkan jualan sahaja, tetapi sebenarnya melalui penajaan sebeginilah sebenarnya kita berpeluang untuk menonjolkan ciri-ciri baik sesebuah organisasi tersebut, iye tak?? Isu jumlah jualan akan datang kemudian. Kalau ada yang berbunyi kata moda besar nak taja perkara sebegini, baik tak payah berbunyi. Meniaga aja kat Facebook. Kahkahkah!!

2 comments:

  1. weehee upin & ipin perlu ada tabung amanah di ARB? eh pusaka mak ayah upin dan ipin dah tadbir ke belum?

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:45 pm

    Kena semak dalam sistem pokok barangkali..heh

    ReplyDelete