Monday, October 21, 2013

Situasi Tegas 2

Inilah kereta si iblis tersebut

Sesudah kisah menengking Mamak, orang rumah gua dengan tegas mengajak gua ke Pasaraya Segi Fresh Batu Caves untuk membeli sedikit barangan. Untuk makluman, Pasaraya Segi Fresh ini memang ramai yang suka berkunjung ke sini untuk membeli barangan basah, khusus untuk mereka yang tidak gemar untuk ke Pasar Basah konvensional tetapi jenis tak berapa nak gemar pula pilih ikan di Pasaraya Giant yang entahkan segar entahkan tidak. Untuk makluman juga, ruangan parkir di kawasan ini sememangnya terhad. Siapa cepat dia dapat. Kalau jenis yang blok parkir, kebiasaannya sang pemandu akan menunggu di dalam kenderaan sementara membiarkan sang orang rumah melakukan tugasan membeli.

Kebetulan sewaktu gua tiba, memang ada satu ruangan parkir untuk gua. Sesudah memastikan jentera buatan Rawang tidak diparkir senget hingga membuatkan pemilik kenderaan sebelah melahirkan perasaan benci terhadap gua, terus sahaja menuju masuk ke bahagian dalam pasaraya tersebut bagi menjalani urusan pembelian barangan basah.

Usai urusan pembelian barangan selesai, tanpa berlengah terus sahaja gua menjinjit beg plastik ke dalam kenderaan. Namun jelas kelihatan di belakang kenderaan gua terdapat sebuah Proton Iswara bernombor pendaftaran WGR9727 tanpa sang pemandu di dalamnya. Selesai sahaja urusan menyimpan barangan, perhatian gua segera ke arah Proton Iswara tersebut untuk cuba-cuba menolak sedikit ke bahagian belakang supaya kenderaan gua boleh melepasi untuk keluar dari parkir setelah usaha membunyikan hon berulang kali tidak membuahkan sebarang hasil. Sebaik sahaja melihatkan bahawa brek tangan Iswara tersebut ditarik, serta-merta ungkapan cilake terucap dibibir gua. Maka sia-sia sahajalah gua menonton siaran Al Hijrah  sama Oasis selama ini. Dengan cuaca yang sudah mula terik, maka sang iblis cukup mudah menghasut gua. Mujur juga gua sedar yang gua ini Orang Islam, maka segera ucapan Istigfar terucap dari mulut gua tanda insaf.

Berdasarkan pemerhatian awal, gua syak Iswara ini adalah milik Orang Melayu beragama Islam. Sebabnya hanya bangsa Melayu sahaja yang suka memiliki Iswara kemudian tukar warna kereta + tukar Rim Sukan +  kasi lowered konon macam sporty. Dengan keadaan kereta yang seakan sudah lusuh, gua syak Melayu ini adalah jenis yang miskin + bingai  = otak sumbu.

Walau pun iblis di kala itu kerap benar membisikan kata-kata jahat namun gua berjaya juga untuk menepis kata-kata berunsur jahat tersebut. Mujur juga kekerapan menonton siri McGyver memberikan inspirasi supaya gua mencuba untuk membuka pintu Iswara tersebut supaya gua boleh melepaskan brek tangan dan menolak ke bahagian tengah jalan dengan harapan Iswara tersebut akan dilanggar oleh lori sampah. Diringkaskan cerita, gua berjaya juga membuka pintu bahagian belakang Iswara tersebut walaupun alat penggera Iswara tersebut berbunyi agak nyaring juga namun gua yakin tiada siapa yang akan peduli akan hal tersebut. Mengenangkan Malaikat di bahu kiri barangkali akan mencatatkan lebih banyak perkara jahat sekiranya gua meneruskan hasrat untuk menolak Iswara tersebut hingga jauh ke tengah, sebaliknnya gua hanya menolak sedikit sahaja memadai kereta gua boleh melepasi Iswara milik iblis tersebut.

Oleh yang demikian, gua dengan rasa rendah diri, kepada sesiapa janganlah diulangi sikap seperti iblis ini iya. Jangan suka menyusahkan orang lain. Tolonglah ubah perangai PPRT seperti ini. Sekian.

No comments:

Post a Comment