Saturday, October 19, 2013

Situasi Tegas 1

Meggi Goreng Kejung 

Pagi tadi gua mengambil keputusan untuk bersarapan di sebuah Kedai Mamak yang terletak di sebuah kawasan rumah kedai yang bolehlah dikatakan agak baharu juga terletak berseblahan dengan Pasaraya Besar Giant Batu Caves. Entah apa yang merasuk gua, boleh pula gua memasang niat untuk bersarapan di sini sedangkan gua cuma sekali sahaja ke Kedai Mamak ini tidak beberapa lama dahulu. Biasanya gua bersarapan di kedai berhampiran PPRT gua sahaja. Tetapi entah kenapa tekak gua macam nak pekena Meggi Goreng pula, jadinya gua memandu sahaja menuju ke kedai tersebut.

Sebaik sahaja gua sampai, gua perati manusia boleh tahan ramai juga memenuhi tempat duduk. Mujur ada meja yang baharu sahaja dikosongkan oleh manusia di bahagian dalam kedai. Gua duduk lebih daripada 5 minit baharu gua disapa oleh pekerja Kedai Mamak tersebut untuk mengambil pesanan. Agak hairan juga kerana menjadi kebiasaan kalau pergi ke Kedai Mamak, duduk tak sampai 5 saat akan ada seorang pekerja yang bertanyakan untuk memesan makanan. Nak kata kedai ini tidak ramai pekerja, gua perati sebelum itu pekerjanya boleh tahan ramai juga yang ke hulu ke hilir. Tak apa..gua cuba bersabar. Lantas gua memesan 2 keping Roti Canai untuk anak & juga orang rumah gua manakala Meggi Goreng biasa pula untuk gua. Teh Tarik, Teh O & Air Kotak gua pesan sebagai penghilang dahaga sementara menunggu makanan sampai. 

Memandangkan meja gua terletak berhampiran dengan tempat pembuatan tebaran Roti Canai, maka gua dapat melihat dengan jelas bahawasanya stok Roti Canai bukan main banyak lagi dalam bekas yang tersedia di sebelahnya. Para pekerja cuma mengambil untuk memanaskan di atas kuali leper besar sahaja yang berupaya untuk memasak 10 keping Roti Canai sekaligus. Jadi dalam fikiran gua Roti Canai untuk mereka berdua tidaklah lama untuk dihidangkan di atas meja. Sewaktu pesanan untuk air tiba, gua syak roti canai akan tiba sejurus selepas itu. Tapi Pekerja yang sama mengambil order merangkap tukang hantar air, dia jugalah yang pergi membuat Meggi Goreng untuk gua. Tukang masak entah mana pula perginya. Pada hal sebelum itu, elok sahaja ada si tukang masak tersebut tengah membuat kerja-kerja menggoreng pesanan yang lain. Bila si Pekerja yang sama pergi menggoreng Meggi gua, gua masih berasa tenang lagi. Sewaktu pesanan Meggi Goreng tiba, gua membuat peringatan lembut (soft reminder) supaya menghantar dengan segera Roti Canai tersebut kerana sudah melebihi 15 minit anak kecil gua menunggu Roti Canai tersebut. Ini tidak boleh jadi. Sudah melebihi KPI sebuah Kedai Mamak. Perkara ini tidak boleh dibiarkan. Perkara tersebut hanya mengiakan sahaja peringatan lembut gua tersebut. Sudahlah Meggi Goreng gua kelihatan sangat kejung. Sudu pun tak bagi. Garfu sahaja yang ada. 

Sewaktu Pekerja tersebut meninggalkan meja gua, gua beranggapan beliau akan dengan segera menghidangkan Roti Canai tersebut. Tapi entah apa jadah pula beliau terus sahaja ke bahagian menggoreng untuk membuat kerja-kerja lain. Perasaan gua mula meluap. Iblis mula menghasut gua agar segera untuk membuat onar seperti mentarbalikkan meja misalannya. Tapi gua mampu bersabar lagi. Gua bagi tempoh 60 saat untuk beliau segera meninggalkan kerja tersebut dan segera menghidangkan Roti Canai. 

Berlalu 60 saat dan Pekerja tersebut berterusan membuat kerja lain. Ok, gua memang tak boleh tahan. Tahap toleransi gua dah sampai limit. Gua dengan tangkas terus sahaja ke arah beliau sambil bertanyakan apa pasal beliau membuat kerja lain dan tidak menghidangkan Roti Canai ke meja gua *SILA BACA: Gua dalam mood menengking sebetulnya.

Serta merta datang seseorang Mamak juga yang gua syak adalah bos beliau meminta maaf sambil meminta segera menghantar Roti Canai ke meja dengan apa cara sekali pun. Kalau perlu pertumpahan darah sekali pun, lakukan kata beliau. Mujur juga anak kecil gua berjaya untuk menenangkan gua. Kalau tidak, ada chance keluar Metro Ahad esok "Pekerja Mamak DiTendang di Celah Kelangkang". Kahkahkah.

No comments:

Post a Comment