Wednesday, September 11, 2013

Naik Haji

Memandangkan bulan Syawal dan musim perayaan Rumah Terbuka sudah pun berakhir, maka ada eloknya gua angkat cerita Naik Haji ini. Buat mereka yang telah terpilih untuk menerima tetamu Allah, pasti persiapan terakhir giat dijalankan. Jemputan untuk menghadiri majlis kenduri doa selamat sempena keberangkatan ke Tanah Suci juga boleh tahan banyak yang diterima. 

Sebenarnya persiapan untuk berangkat ke Tanah Suci ini bermula sebaik sahaja tiba bulan Syawal tempohari di mana para Jemaah Haji dikehendaki untuk menghadiri Kursus Perdana Haji dan juga Kursus-kursus Haji indie yang dilakukan oleh agensi swasta. Gua dan rakan pejabat beberapa tahun sudah pernah tidak berpeluang untuk berhari raya ke Rumah Terbuka setiap hujung minggu gara-gara setiap minggu kitaoang dikehendaki untuk melakukan promosi membuat Wasiat di sekitar Lembah Klang setiap hujung minggu kepada para Jemaah. Seronok tengok para Jemaah ber-Ihram melakukan simulasi tawaf. Perh, itu jam terus terasa macam nak daftar Naik Haji sama. Dan sebagai Umat Islam, gua fikir semangat Naik Haji ini perlu disematkan dalam diri seawal baligh lagi. Cukupkan duit minima, daftar Naik Haji seawal mungkin. Lepas itu, jangan lupa buat simpanan ke dalam Tabung Haji.Ada rezeki Insya Allah, akan dimakbulkan Tuhan untuk ke Tanah Suci. Tapi kalau tak mampu, pergi menunaikan Umrah pun gua fikir dah cukup bagus sebagai permulaan.

Kepada Jemaah Haji, semoga selamat pergi dan selamat kembali. Moga mendapat Haji yang Mabrur. Oh ya, gua juga punya rakan yang turut terpilih untuk menjadi tetamuNya pada saat akhir. Mohammad Faisal namanya ataupun beliau cukup dikenali sebagai Sepat Goreng di alam FB. Harapan gua juga sama kepada beliau dan pasangannya. Perancangan Allah itu sempurna. Barangkali, beliau mungkin belum dikurniakan rezeki anak, tetapi Allah S.W.T. mahukan beliau menjadi tetamuNya terlebih dahulu.Siapa tahu, rezeki anak itu beliau dapat pula selepas pulang menunaikan Haji, iye tak?? Fuh, kadang ayat gua serupa TV Alhijrah juga. 

Notakaki tambahan: Bakal Tuan Haji Sepat, kalau Jazzy itu lu nak amanahkan kepada gua pun gua sudi untuk menerimanya. Kehkehkeh

4 comments:

  1. selamat menunaikan haji :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. er, tak ada menghantar juga ke naik haji ni?

      Delete
  2. terima kasih.. doakan kami dapat haji yang mabrur.. jazzy tuh dah ada org cop hehehe

    ReplyDelete