Sunday, July 07, 2013

Perihal Nasi Lemak

Nasi Lemak ini asalnya merupakan satu satu makanan tradisi orang Melayu yang kebiasaannya di makan di waktu pagi. Secara asasnya, Nasi Lemak ini dipakejkan sekali dengan kacang tanah yang siap digoreng, ikan bilis rangup, telur rebus sepotong dan tak lupa juga timun barang sepotong dua berserta sambal sesedap tekak. Ini adalah asas yang lengkap untuk sesebuah Nasi Lemak selain daripada nasi yang telah ditanak bersama santan perah [santan kotak tak sedap..terasa kotak bila makan]. Kebiasaanya, Nasi Lemak ini dijual dipinggir jalan di kampung-kampung demi memudahkan masyarakat setempat untuk membelinya.

Namun, sejajar dengan arus kemodenan, Nasi Lemak kini telah diangkat menjadi makanan tradisi masyarakat Malaysia tanpa mengira waktu. Pagi petang siang malam memang tak susah nak dapatkan Nasi Lemak. Dan kini Nasi Lemak ini menjadi semakin tak tentu arah dibuatnya apabila ianya kerap dijodohkan pelbagai jenis lauk-pauk. Bukan setakat telur goreng dan ayam goreng, malah paru goreng, sambal kerang, sambal sotong, rendang daging pun ada. Serupa hidangan tengahari dia punya lauk. Itu jam, dia punya harga kalau serupa kapal selam jangan terkejut pula bila waktu membayar di kedai makan bertaraf kopitiam. Tak mengapalah, memang kedainya dah elok sedikit. Siap berpenghawa dingin bagai.

Ini jadah apa, pagi tadi gua pergi makan Nasi Lemak di medan selera yang terletak di Tanglin dia punya harga untuk yang asas [tak berapa asas sebenarnya sebab ikan bilis & telur rebus dia tak ada bubuh sekali] boleh cecah sampai 2 ringgit.  Belum lu orang ambil lauk lain lagi. Mahal merepek. Begedel besar syiling 50sen jual seringgit. Nak cepat kaya pergi buat umrah ke?? Tak patut betul. Gua menentang sekeras-kerasnya penjualan Nasi Lemak yang tidak menyerupai Nasi Lemak yang sebenar. Sumpah, kalau lu orang berhajat nak pergi makan Nasi Lemak yang terletak di Tanglin tersebut, batalkan sahaja niat nak mengkayakan empunya. Sedapnya entah kemana. Memang gua takkan sesekali menyinggah untuk makan lagi Nasi Lemak di situ lagi. Yang orang ramai asyik pergi makan disitu berulangkali tekak serupa apa pun gua tak reti nak bayangkan. Tolonglah selamatkan maruah Nasi Lemak. Gua merayu ni.

No comments:

Post a Comment