Wednesday, July 10, 2013

Fatwa Sana Sini

Sejak akhir-akhir ini sudah tentu ramai yang perasan sana-sini ramai yang duk sibuk nak menfatwakan tentang penggunaan e-rokok. Sampaikan persatuan pengguna sebuah negeri di utara semenanjung pun sama sibuk nak menyelit kata e-rokok itulah..inilah. Seolah e-rokok ini adalah perkara yang paling teruk & paling merbahaya sekali di muka bumi. Jadi, kesempatan yang ada ini gua nak kongsikan, sebenarnya banyak lagi perkara yang patut sama untuk difatwakan dan diambil kisah oleh Presiden Persatuan Pengguna sebuah negeri di utara Semenanjung.
  1. Kenderaan yang berhenti di Petak Kuning. Tahukah 3 biji kenderaan termasuk bas yang berhenti di Petak Kuning mampu menyebabkan berpuluh kereta yang lain tersangkut tak boleh nak bergerak. Dan berapa banyak pula sumpah seranah yang telah dilemparkan. Cukup 40 kali, 3 biji kenderaan yang tersangkut itu pasti ditimpa celaka, kemalangan misalannya. Bila dah berlaku kecelakaan, pasti akan menyebabkan kesesakan yang berlipat kali ganda. Nampak..? Nampak..? Apa balanya berhenti di Petak Kuning? 
  2. Kenderaan yang berhenti di tepi jalanraya yang sibuk semata-mata nak menunggu orang rumah keluar pejabat. Tahukah juga, hanya kerana terdapat sebuah Proton Satria Neo R3 jadi-jadian sedang menunggu di bahu jalan, bahananya boleh mengakibatkan kereta-kereta di babagian belakang mengalami kesesakan yang biasa-biasa, tetapi bakal bertukar menjadi dasyat pada bulan puasa ini kerana semua orang mahu bergegas pulang awal.  Cukup 40 kali, Satria Neo tadi yang berhenti di bahu jalan itu pasti ditimpa celaka, kemalangan misalannya. Bila dah berlaku kecelakaan, pasti akan menyebabkan kesesakan yang berlipat kali ganda dasyat. Nampak..? Nampak..? Apa balanya berhenti di bahu jalan.
  3. Orang meniaga di Bazar Ramadhan, dia pun sama nak meniaga di Bazar Ramadhan juga. Orang meniaga pasal memang dah meniaga itu kerja diaorang. Tapi dia ini meniaga pasal tengok orang lain meniaga. Jual kuih-muih, tapi rasa Friskies. Tah berapa ramai yang kecewa bila mana terbeli. Dengar kata, masalah ini melibatkan 1Malaysia juga. Bukan setakat di bandar-bandar besar sahaja.
  4. Meniaga di Bazar Ramadhan serupa nak pergi Haji cepat. Serba-serbi jual pada harga premium. Air tebu sebalang jual sampai RM5. Onde-onde seringgit dapat 5 ketul tapi besar ibu jari anak gua. Karipap 40sen sebiji tapi inti angin. Lauk paru berlado dua senduk bersamaan dengan dua sudu besar jual sampai 4 ringgit. Tak patut betul jual benda-benda lagha macam ni kepada insan yang mempunyai pendapatan yang sama seperti kerani sebuah bank sahaja padahal berjawatan seorang eksekutif.
  5. Penjual mercun yang jual mercun di Bazar Ramadhan. Jadah apa, dalam kaca tv asyiklah beritahu rakyat kata pihak penguatkuasa berjaya mematahkan cubaan seludup mercun dan bunga api berskala Sukan Sea. Tapi yang dijual di Bazar Ramadhan tu gua perati dah berskala Sukan Olimpik dia punya mercun sama bunga api. Apa cerita?? Takkanlah para Mufti dan Presiden Persatuan Pengguna sebuah negeri utara Semenanjung tak tahu akan perkara ini?? 
Gua rasa, cukuplah kot apa yang gua nak kongsikan ini. Mungkin dah sampai masanya benda-benda serupa ini pun difatwakan sama apa hukumnya. Nampak macam remeh, tapi akibat yang mungkin timbul daripadanya bakal memberikan impak yang lebih besar daripada kawan-kawan yang menghisap e-rokok. Lupakanlah bab e-rokok itu. Rokok yang sedia ada itu pun tak tentu hala jadinya lagi gua perati. Er, rokok itu sebenarnya halal ke haram woi?? 

2 comments:

  1. wow mantap coretan kali ni. i like :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih wahai blogger lucd007

    ReplyDelete