Tuesday, June 25, 2013

Retorik-kah Buat Wasiat Pemudah Pusaka ?

Gambar Ilustrasi ihsan Google

Amacam, sesekali gua bubuh tajuk yang berilmiah pun cara juga iye tak? Berdasarkan pengalaman gua yang telah menjebakkan dalam dunia perwasiatan dan juga perpusakaan secara semenjak tahun 2006 lagi, maka sewajarnnya gua kongsikan apa yang patut gua kongsi dengan pembaca semua. Dewasa ini gua jamin semakin ramai yang telah mempunyai wasiat  [gua tidak menggunakan terma membuat kerana ramai yang tidak tahu bahawasanya mereka membuat wasiat secara paksa-rela melalui pinjaman di institusi kewangan]. Namun kepada yang membuat Wasiat atas kesedaran sendiri, maka jutaan Tahniah gua ucapkan. Tak sia-sia P.Ramlee membuat cerita Tiga Abdul itu. Berjasa sungguh juga.si Sulaiman Akhlaken.

Kepada yang pernah menghadiri ceramah / mendapat brosur / melihat iklan / membaca artikel / didatangi penjual Wasiat / apa sahaja berkaitan Wasiat ini sudah tentu ada tahu salah satu point terbesar [kononya] elok membuat Wasiat ini adalah pengagihan harta pusaka yang cepat berbanding tanpa adanya Wasiat. Waima gua dulu-dulu pun pernah juga memberikan sebab yang sama kepada orang ramai tentang mengapa kena buat Wasiat. Namun, semenjak bergelumang dengan arena perpusakaan [dah macam perpustakaan pula gua rasa], sebenarnya apa yang dituturkan tidak berapa tepat. Tetapi gua bukannya kata tidak cepat, tetapi kalau handle kes pusaka ni sebenarnya bukan perkara yang harus dianggap enteng dan mudah. Bilamana bukan perkara enteng dan dianggap mudah, maka sudah tentulah prosesnya juga mengambil masa. Jadi, mengatakan membuat Wasiat dapat mempercepatkan proses pengagihan harta pusaka sebenarnya tidak berapa tepat. Cuma ada kes-kes tertentu sahaja ianya menjadi secepat dan selaju LRT.

Nah, barangkali lu orang dah boleh mengatakan bahawasanya tidak perlulah untuk membuat Wasiat jikalau serupa itu, iye tak? Jadi, untuk apa sebenarnya lu orang membuat Wasiat? Jawapan yang akan gua berikan adalah kerana, melalui Wasiatlah sebenarnya lu orang boleh membuat kebajikan dengan menyatakan derma sedekah jariah tidak kurang daripada 1/3 jumlah harta yang ada. Nak bagi ke Masjid ke, Surau ke, Rumah Anak Yatim ke, silakanlah. Bukankah itu yang menjadi bekalan buat kita semua "di sana" kelak? Sepanjang penglibatan gua dalam arena perpusakaan ini, pernah jugalah berkali-kali gua terlibat dalam penyerahan cek kepada mana-mana badan kebajikan yang mana ada diantaranya bernilai sebuah Nissan Almera. Paling tidak, gua dapat "tumpang" sikit pahala arwah kerana menyampaikan hasrat murni beliau pun sudah memadai. Manakala, selebihnya 2/3 bahagian lagi, lu orang nak serahkan kepada waris-waris yang ada mengikut pembahagian masing-masing terserah. Soal mendapat bangkangan ke, itu pandai-pandailah pegawai pusaka tersebut nak uruskan bagaimana. Pengalaman gua mengendalikannya, jarang betullah ada pertelingkahan waris. Elok sahaja bermuafakat. Barangkali, disitulah fungsinya sesi pembacaan Wasiat dengan semua waris-waris yang ada.

Selain itu juga, kepada sesiapa yang tidak mempunyai anak / waris / sebatang kara / mempunyai anak angkat juga amat-amat digalakkan untuk menulis Wasiat.  Maka, golongan sebeginilah yang patut menulis Wasiat 1/3 untuk menderma demi memastikan kelangsungan pahala berterusan. [anak angkat juga tergolongan dalam penerima bukan waris, maka layak juga untuk menerima 1/3 bahagian harta pusaka tersebut melalui Wasiat]

Berbalik kepada tajuk entri di atas, cepat atau lambat / cara pembahagian dituruti atau tidak sebenarnya bergantung banyak faktor. Tapi bos gua pernah beritahu. Kalau cara mana dapatkan harta itu dengan elok, maka elok jugalah pembahagian / cepat jugalah pembahagian sesuatu harta pusaka tersebut. Amacam?? Ada rasa nak buat Wasiat ke tidak sekarang ni? ASB sama Tabung Haji banyak-banyak tu nak kasi sapa??

4 comments:

  1. yeay..gua dh hbs bace..kalau wasiat tu boleh update dalam fb dah lame gua update..hehe

    ReplyDelete
  2. kahkahkah..sori mail..malangnya wasiat ni bukannya serupa laman sosial

    ReplyDelete
  3. buat wasiat tetapi tiada tunai untuk membayar caj perlaksanaan wasiat pun tidak berguna juga

    ReplyDelete
  4. sebab gua kata duit dalam ASB tu berkoyan

    ReplyDelete