Friday, June 28, 2013

Tentang 1926 Heritage Hotel Penang



Khas untuk penggemar ke Penang. Kali ini gua nak kongsikan dengan lu orang tentang satu tempat penginapan yang sentiasa senasib dengan gua, mempunyai gaji setaraf dengan gaji kerani sebuah bank sahaja. Hotel yang bertaraf bajet, tetapi memiliki fasiliti serupa kapal selam.

Hotel yang gua maksudkan ialah 1926 Heritage Hotel. Berlokasikan di Jalan Burma yang mana tidaklah berapa jauh daripada Georgetown, asalnya merupakan tempat tinggal pegawai British yang menetap di sini suatu ketika dahulu. Gua telah menginap sebanyak dua kali di sini. Pertama kali menginap sewaktu gua berkunjung ke Penang tahun sudah bersama Brader Sasa menjalankan misi sulit. Mujur juga sewaktu tidur sebilik dengan beliau tidak berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini. Yang terbaru minggu sudah gua sekali lagi telah menginap di hotel yang boleh tahan murah ini.

Kenapa gua suka menginap di sini adalah kerana lokasinya yang terletak tidak begitu jauh dari Georgetown. Senanglah kalau pergi Pasar Chowrasta beli jeruk mak kirim. Nak pergi makan-makan di Gurney Drive pun sebenarnya tak berapa jauh sangat dah. Kira lokasi hotel ini memang strategik jugalah. Serba-serbi dekat.


Dari segi fasiliti, gua kira memang sangat berbaloi dengan apa yang dibayar sewaktu daftar-masuk [kalau nak daftar masuk seawal jam 12.00 tengahari silalah sah kan semula beritahu nak daftar-masuk awal]. Untuk bilik standard yang boleh memuatkan dua orang, harga yang perlu dibayar adalah serendah RM110 [tambah RM20 untuk caj hujung minggu kalau tak salah] sahaja. Apa yang lu orang akan dapat adalah setanding dengan lu orang menginap di hotel berbajet besar. Malah lu orang akan dapat lebih lagi. Ubat nyamuk turut disediakan. Barangkali, hotel yang bersaiz dua tingkat ini terletak berhampiran dengan kawasan perumahan memungkinkan nyamuk membaik dengan begitu efisyen sekali. Untuk yang membawa anak-anak juga amat sesuai sekali kerana hotel ini turut mempunyai kolam renang dewasa dan juga kanak-kanak. Biasanya golongan berkeluarga ini amat mementingkan kewujudan kolam renang demi memastikan keriangan anak-anak berada di tahap cemerlang.


Ok, sekarang ni gua nak beritahu tentang apa yang tidak berapa seronok berkenaan hotel ini. Memandangkan ruang menuju ke bilik tidak beralaskan karpet [hanya beralaskan mar-mar] maka lu tahap kebisingan kasut keletak-keletuk di luar bilik memang jelas kedengaran. Itu belum lagi ada pengunjung yang mempunyai anak serupa Jaclyn Victor dia punya pitching. Mujur juga di kala malam hari tidak pula kedengaran suara Askar British berkawad kaki luar bilik.

Berkenaan sarapan pagi, sewaktu gua pergi minggu sudah tiada lagi sarapan disertakan dengan harga bilik. Nak kena tambah sikit duit untuk bersarapan di hotel. Tapi gua fikir, daripada bayar ke hotel ini untuk bersarapan yang entahkan sedap entahkan tidak, ada eloknya pergi cari kedai mamak untuk bersarapan. Lagi puas melantak gua fikir. Jadi, gua kira, pelaburan untuk penginapan bagi hotel bertaraf bajet ini sangatlah sesuai kepada golongan marhean. Silalah Cuti-Cuti Malaysia untuk meredakan tekanan kerja yang tak pernah sudah tu.

Kredit Gambar: 1926 Heritage Hotel

No comments:

Post a Comment