Thursday, June 20, 2013

Petua Elak Silau Memandu Di Malam Hari

Ada nampak button kat bawah cermin pandang belakang tu?? [gambar gua pinjam GT punya]
Amacam, gua memang suka membubuh tajuk yang entri yang panjang. Kali ini gua nak kongsikan tentang satu petua ringkas. Gua berani jamin, berapa kerat sahaja yang mengetahui tentang apa yang ingin gua kongsikan. Lu orang sudah tentu pernah mengalami pengalaman silau yang begitu menyakitkan hati apabila pulang ke kampung halaman di waktu malam secara tak semena-mena ada kereta yang meluru seperti kereta api laju daripada arah belakang sambil disilaui dengan lampu putih yang begitu menyakitkan mata dan tak  kurang juga menyakitkan hati. Dalam hati terdetik, pasti jenis kereta-kereta mahal buatan Jepun mahupun Eropah sedang meluru laju. Bertambah menyakitkan hati, kereta tersebut berulang kali memberikan lampu tinggi seolah kereta dia yang paling laju. di muka bumi meminta diberikan laluan. Sekali bila dah diberikan laluan, yang melepasi cumalah Myvi SE 1.5. Sakit hati betul dibuatnya. Rasa macam nak bagi penendang, iye tak? Tak mengapalah. Barangkali pemandunya sedang mengalami sakit perut dan perlu bergegas ke R&R berikutnya. Kita bersangka baik sahajalah. Tapi jadah apa yang pergi pasang lampu putih serupa lampu limpah stadium yang silau itu sapa suruh??

Ok, disebabkan oleh itu, izinkan gua untuk berkongsi dengan lu orang satu perkara. Perasankah lu orang tentang satu button [butang/alat pemetik kecil - sori, gua tak berapa pasti nak panggil mende alah ni] yang terletak di bahagian bawah cermin pandang belakang. Jikalau berhadapan dengan kejadian silau-menyilau ni, maka apa yang perlu lu orang lakukan hanyalah dengan menolak/menariknya ke atas sahaja. Maka secara automatis pandangan lu orang tidak lagi akan berasa silau kerana cahaya lampu putih tersebut telah pun dipantulkan ke bahagian atas, Tapi lu orang jangan risau, sebab pemandangan lampu-lampu kereta di bahagian belakang masih lagi jelas kelihatan tanpa perlu berasa risau tentang silau. Kalau lu orang tak percaya, cubalah ketika memandu di kala bulan mengambang malam hari. Insya Allah masalah silau ini dapat diatasi dengan jayanya. Kalau silau di siang hari tu, pandai-pandailah lu orang nak cari spek hitam pakai. 

No comments:

Post a Comment