Tuesday, June 11, 2013

Panduan Mudah Untuk Ke Bandung


Memandangkan gua dah ada pengalaman dua kali ke Kota Bandung, maka sewajarnya juga kongsikan tentang panduan mudah untuk sapa-sapa ke Bandung. Sejujurnya, gua memang jatuh hati dengan Bandung. Dua kali pergi, dua kali itu jugalah gua jatuh hati dengan Kota Bandung ini. 
  1. Di dalam penerbangan, pastikan membawa pen untuk menulis Borang /  Kad Kemasukan ke Indonesia. Leceh juga karang nak pinjam-pinjam pen dengan penumpang kat depan tu. Kalau jenis yang datang secara jemaah dua tiga saf surau,pastikan ada pen lebih sama iye. Banyak juga sebenarnya maklumat yang nak kena isi dalam Borang tu.
  2. Touch down je Bandara kat Bandung sila pastikan roaming telah diaktifkan. Tapi gua fikir, elok juga kalau nak dapatkan kad prabayar versi Indonesia tu. Lagi jimat sebenarnya.
  3. Jangan lupa aktifkan juga pengeluaran kat ATM di luar negara. Dari Kota Bandung pun lu orang boleh call balik Khidmat Pelanggan Bank tersebut kalau terlupa nak aktifkan. Bukannya apa, mana tahu sesak-sesak boleh juga keluarkan barang sejuta dua rupiah tu kan. Macam gua yang menggunakan perkhidmatan Maybank, silalah cari BII yang juga merupakan Maybank versi Indonesia di sana. Tiada caj pengeluaran dikenakan. (Tak salah gua, RM12 akan dikenakan untuk setiap kali pengeluaran kalau menggunakan bank lain)
  4. Elok juga sebelum sampai ke Bandung ni lu orang mendapatkan / menempah supir siap-siap. Harga untuk sehari menyewa kereta & supir biasanya sekitar Rp. 400.000 termasuk dengan petrol dan juga tips (rate standard untuk penggunaan Avanza dan yang sewaktu dengannya). 
  5. Upah untuk si supir (yang mana kebiasaannya bekerja untuk pemilik kenderaan tersebut) untuk sehari adalah setelah ditolak kos sewa kenderaan kepada supir daripada pemilik adalah Rp.150.000 sahaja (Rp. 250.000 adalah untuk pemilik). Daripada jumlah Rp.150.000 yang tinggal inilah si supir harus menggunakan untuk bayaran petrol + tips kepada penjaga parkir / lalulintas yang mana biasanya baki yang tinggal sebagai gaji si supir seharian sekitar Rp. 70.000 - Rp. 80.000 sahaja. Memang sikit. Jadi, di akhir trip ke Bandung, jikalau Rupiah masih lagi berbaki, apalah salahnya lu orang sedekahkan kepada si supir tersebut. Mereka pun dah membawa lu orang ke sana ke mari + tolong mengangkat plastik barangan Bandung lagi + tolong jagakan anak yang ketiduran dalam kereta misalannya. Kalau lu orang tak percaya, sesiapa yang dah upah supir, silalah bertanya tentang berapakah upah yang mereka dapat.
  6. Selain terkenal dengan kain yang murah-murah, Bandung ini juga terkenal dengan Perfume yang diinspirasikan. Harga untuk sebotol bagi 50ml adalah sekitar Rp.50.000. Gua sangat syorkan kedai Win Perfume. Kualiti patinya memang jenis elok. Menyesal juga gua cuma beli dua botol sahaja. Ceh, dia punya ketahanan wangi memang diperakui. 
  7. Silalah ke Aria Jeans yang terletak di Jl. Merdeka untuk menempah jeans / blouse / jubah mahupun jaket berasaskan kain jeans. Memang pelbagai material yang ditawarkan. Pergi pagi, petaang dah boleh siap. Jangan lupa minta diaorang hantarkan ke hotel sekali iye. (servis ini memang ditawarkan oleh Aria Jeans). Harganya pula, memang murah.
  8. Ubat sakit perut cap Chikit Tek Aun itu amat-amat diwajibkan untuk dibawa bersama ke Bandung. Ramai juga yang mengalami cirit-birit sewaktu ke Bandung ini. Maka, segala bentuk pemakanan di gerai-gerai ditepi jalan amatlah tidak digalakkan sama sekali. Leceh juga orang lain sibuk membeli belah, awak pula sibuk nak cari tandas.
  9. Kat Bandung ini memang bersepah Factory Outlet (FO) sana sini. Antara yang gua boleh syorkan adalah Heritage, Bali Heaven, Anak Kechil, Rumah Mode dan juga Warta (ok, Warta ni gua acah aja)
  10. Sewaktu di Pasar Baru, silalah berhati-berhati meletakkan dompet. Afdalnya pakai yang jenis Sling Bag letak di bahagian hadapan. 
  11. Eloknya peruntukkan seharian untuk menawaf Pasar Baru sahaja iye kerana nak menghabiskan satu tingkat pun makan masa berjam lamanya. Inikan pula nak menghabiskan kesemua tingkat yang ada. Silap haribulan, mau kena repeat datang balik esoknya.
  12. Skil tawar-menawar haruslah power sewaktu berada di Pasar Baru. Kebiasaanya harga yang dibuka memang tinggi sedikit. Jadi, pandai-pandailah nak menawar.
  13. Sewaktu pergi ke Tangkuban Perahu itu, hati mau sikit kering dengan penjual-penjual cenderahati yang sentiasa mengekori ke mana sahaja. Jangan mudah terpengaruh. Kalau nak beli juga cenderahati, silalah berkunjung ke gerai-gerai jualan yang terdapat di sana. Dan jangan lupa untuk mengaktifkan skil tawar-menawar. Gua beli Jam Dinding yang ada tulis Hard Rock bersaiz besar itu pun cuma Rp.80.000 sahaja walhal harga yang dibuka kepada pada mula Rp.150.000.
  14. Silalah berkunjung ke Kartika Sari pada hari terakhir ataupun malam sebelum pulang sekiranya penerbangan pulang di awal pagi keesokannya. Selain daripada beli kek yang sedap itu, silalah beli juga Pisang Bolen yang tersangatlah sedapnya juga. (Untuk makluman, setiap kek yang dijual ini tidak mampu bertahan lama, sekitar 3-4 hari selepas tarikh pembuatannya. Sebab itu gua suruh lu orang beli pada hari nak balik)
  15. Bab makan pula, Kota Bandung ini banyak menyajikan masakan Padang & Sunda. Tapi gua lagi suka jenis yang Sunda daripada Padang. Antara yang gua syorkan adalah Kedai Belacan , Karamba Cafe dan juga Restoran Sangkuriang. Tapi kalau masih tak kena selera juga, silalah berkunjung ke KFC yang berhampiran. Sumpah, rasa KFC dia lagi sedap dari yang kita punya.
  16. Sebagai salah satu ikon kepada bangsa Indonesia, gua rasa kalau lu orang tak mencuba Teh Botol macam tak sah pula. Silalah dapatkannya.
  17. Silalah buat penambahan berat bagasi kerana sangat-sangat dikhuatiri bagasi yang dibawa bakal beranak-pinak. Lagi mahal woo caj yang AirAsia kenakan kalau terlebih.
  18. Sebelum balik, silalah pastikan setiap ahli jemaah rombongan ada menyediakan Rp.75.000 seorang sebagai cukai penerbangan yang akan dikenakan oleh pihak berwajib Bandara. Budak-budak pun kena cukai juga iye.
  19. Berkenaan penginapan pula, pilih yang biasa-biasa pun tak menjadi kesalahan. Sekadar tempat nak tidur aja. Macam membazir pula rasa ambil hotel yang berbintang-bintang ni.
  20. Memandangkan kebarangkalian untuk penerbangan balik delay adalah sangat tinggi, maka silalah tinggalkan sedikit Rupiah yang ada sewaktu berada di Bandara. Boleh juga lu orang nak beli roti inti kacang sama air kotak buat hilang lapar sementara menunggu pesawat tiba. Now everbody can cry.



1 comment:

  1. Salam,
    Jom pegi bandung 199rm per person for 3day 2night (included hotel, transport, and entrance fee)

    Tentative Program Day1
    *Tiba di airport Bandung
    *Pasar Baru trade center
    *Lunch Check in Hotel
    *Toko Tiga ( Branded Jeans )
    *Membeli-belah di Factory Outlet At Jalan Riau (Heritage, Cascades,The Summit, For Men, The Stamp,Terminal Tas, dan The Secret )
    *Dinner dan kembali ke Hotel

    Day2
    *Gunung Tangkuban Parahu
    *Ciater Hot Spring
    *Kebun Strawberry and tea park
    *Lunch
    *Membeli-belah di di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre
    *Membeli-belah di Jalan Dago (Grande, Episode, Edward Forrer, Natural, etc)
    *Dinner & kembali ke Hotel

    Day3
    *kawah putih crater/trans studio indor themes park
    *Check out Hotel *rumah kain sulam kat taman kopo
    *cibaduyut-shoes and jacket leather original
    *Oleh-oleh Bandung (cake Lapis, Brownies, Kartika Sari and Amanda)
    *Airport transfer

    Term and condition
    *included transportation for 3day2night type kereta 7seater all included
    *included 3 room deluxe ~king bed size hotel 3star also include free buffet breakfast
    *included entrance fee tangkuban perahu sahaja
    *Tentative bersifat Free & Easy, program boleh diubah mengikut keadaan semasa
    *minimum 6 pax (199rm), kalau 4 pax (239rm), kalau 2pax (279rm)
    *not included lunch and dinner
    *not included ticket flight and airport tax
    *we dont need deposit~all payment at last day in bandung

    Mohd Tony Whatapps / call / sms : +62 858 6137 8328 (fast response)
    Email : Tonytransportbandung@gmail.com

    ReplyDelete