Friday, June 07, 2013

Kisah Ke Singapura


Ok, kali ini gua nak kongsikan tentang / tatacara / apa yang menarik pasal Singapura tu. Gua yakin,ramai yang teruja nak pergi ke sana, lebih-lebih lagi bilamana wujudnya USS tu.

  1. Gua rasa, paling senang ikut Tuas/Link Kedua nak ke Singapura. Lepas Titik Periksa [Check Point] Malaysia, dah terus lalu jambatan melintasi Selat Tebrau. Dari apa yang gua maklum, Tambak Johor biasanya akan sedikit sesak tiap kali hujung minggu.
  2. Sebelum nak sampai Tambak Johor / Tuas, pastikan kredit Sentuh & Pergi [Touch N Go] lu orang berada pada tahap cemerlang dan terbilang bagi tujuan keluar masuk ke Singapura. Wang Tunai ke, Kad Kredit ke, Kad Debit ke, Kad iTalk ke tidak diterima. Harap maklum. Lebih-lebih lagi bila guna Link Kedua, lalu Plaza Tol Kedai Lima tu semua kena guna kad elektronik ok.
  3. Kalau lu orang pertama kali memandu ke Singapura macam gua, lepas pemeriksaan Imigresen Singapura tu, berhentilah kat tepi tu (lu orang akan nampak ada dua tiga biji kereta berhenti) untuk beli/daftar Autopass yang berharga $10. Autopass ini berfungsi sebagai VEP [Vehicle Entry Permit] bagi kenderaan yang kita pandu masuk ke sana. Untuk makluman, Autopass ini juga boleh digunakan untuk pembayaran elektronik untuk mana-mana tempat parking yang menyediakannya. Tapi harus barang diingat, Autopass ini tidak boleh dipindahmilik sesuka hati. Satu kad, untuk setiap kenderaan. 
  4. Gua fikir, GPS juga adalah satu benda yang wajib ada untuk sesiapa yang memandu masuk ke sana. Senang nak tuju ke sana ke mari. Zaman sekarang ni mana ada orang pakai peta lagi der.  
  5. Kalau lu orang pakai henfon jenis bayar dulu baru guna (prepaid) pastikan kredit lu orang ada dalam lebih kurang dua juta. Karang tak pasal kena tolak kredit sebab sibuk nak buat panggilan itu ini. Jenis yang pakai bil, pun eloklah roaming kan siap-siap. Setel.
  6. Gua perati keadaan jalanraya Singapura cantik aja..waima lu orang lalu kat sebelah jalan yang tengah dok buat baru. Jangankan lubang, batu besar guli pun lu orang takkan jumpa. Sebabnya undang-undang yang begitu ketat di sana, memastikan kebersihan jalanraya untuk orang awam guna terjaga, apatah lagi sewaktu pembinaan jalanraya. 
  7. Subara selayaknya diangkat kereta Nasional Singapura. Deruman Boxer [bukannya boxer yang ada gambar Sponge Bob tu] bersepah-sepah tak tentu hala. Impreza Ver.10 tu pun selamba aja parking bawah flat. Yang dah berkeluarga, pakai la Forester sama Exiga. Yang bergaji lebih $10,000, pakai Legacy, baru nampak imej bos-bos.
  8. Honda Jazz pun sama bersepah macam Myvi [Sepat]. Tengok depan nampak GE kaler biru air laut. Toleh kanan nampak GE kaler merah menyala. Toleh kiri aja nampak amoi tengah nak melintas jalan.
  9. Pemandu-pemandu Singapura amat-amatlah menghormati pejalan kaki. Tak macam pemandu Malaysia, amat-amatlah nak terasa macam nak bagi kaki kalau yang melintas jalan tu macam siput babi.
  10. Kalau memandu dan ternampak palang ERP [Electronik Road Pricing] benda alah tu sebenarnya tol yang akan dikenakan kepada setiap kereta yang melaluinya. Percuma hanya pada hujung minggu dan cuti umum. Kalau ada yang menggunakannya pada hari biasa, tak perlu risau. Bayaran $5 akan dikenakan untuk penggunaan seharian tanpa mengira berapa banyak lalu kat ERP tu. Cuma, pastikan lu orang tambah nilai Autopass itu di E-Elevan.
  11. Parking kat bawah flat harus diingat bukannya percuma ye. Percuma bermula jam 5.30 hari Sabtu sampailah hari Ahad dan juga cuti umum. Tapi waktu malam bermula jam 10.30 malam sehingga jam 7.00 pagi setiap hari akan tetap dikenakan bayaran $4.00 menggunakan koupon yang boleh dibeli di mana-mana kedai serbaneka. Caj untuk parking adalah $0.50 untuk setiap ½ jam. 
  12. Tentang petrol pula, kalau boleh sebelum memandu masuk ke Singapura, buatlah isian penuh di Hentian R&R Geylang Patah (guna Link Kedua). Kalau agak-agak tak cukup, terpulanglah sama ada nak isi guna RON95 & RON98. Harganya takdelah jauh beza sangat. Kalau rasa macam sadis sangat, nak isi RON92 pun masih dijual lagi kepada pengguna di sana.
  13. Sistem pengangkutan awam Singapura pada perkiraan gua dah cukup efisyen. Setiap hentias bas, biasanya akan ada stesen MRT. Dan stesen MRT merangkumi segenap pelusuk bumi Temasek. Kiranya lu orang takkan terputus dengan sistem pengangkutan awam. 
  14. Untuk beli kereta di sana, lu orang kena beli juga COE [Certificate of Entitlement] ni dulu. Harganya berbeza mengikut cc kereta. Dan COE ni pula ada had sehingga 10 tahun sahaja, lepas tu lu orang kena bida semula untuk dapatkan COE yang baru dan kereta yang lu orang dah pakai selama 10 tahun pergilah hantar scrap. Kalau kat Malaysia, kereta kurun ke 18 pun masih wujud lagi jalan macam ketam.
  15. Bercerita bab makanan memang tak sah. Mana-mana tempat lu orang pergi, mesti tanya mana tempat makan yang best. Gua rasa, kalau lu orang pergi Singapura tapi tak pekena Nasi Beryani sama Murtabak Singapura memang tak stail langsung. Wajib untuk lu orang pergi area Arab Street, depan Masjid Sultan. Lu orang akan nampak Restoran Zam-Zam sama Restoran Victory. Dua-dua ni ada jual Nasi Beryani & Murtabak Singapura yang sedap. Lepas makan, lu orang boleh la pergi jalan-jalan area Arab Street, tengok kedai jual kain. Tempat orang perempuan rambang mata.
  16. Pasar Geylang Serai antara merupakan tenpat tumpuan orang Melayu Singapura dan Melayu bukan Singapura. Sebabnya kalau nak pekena Rojak sama Mee Siam kat sinilah tempat dia setelah penat membeli barangan basah kat belah bawah. Tingkat atas menempatkan pelbagai jenis gerai yang menjual segala mak nenek makanan yang sedap-sedap. Selain tu, ada juga kedai-kedai yang menjual pakaian untuk orang perempuan rambang mata juga.
  17. Gua pernah memandu waktu malam kat atas litar jalanan F1 cuma tidak dipasang dengan lampu sorot aja.  Kalau tidak, mesti gua dah feeling serupa Sebastian Vettel aja. Gua terbayang dah kalau-kalau F1 kat Malaysia tahun depan diaorang buat kat area Bukit Bintang tu je. Amacam?? 
  18. Masa merambu diwaktu malam, pakcik gua sempat juga bawa pusing-pusing kawasan Marina, terjumpalah tempat yang bernama Casino. Pakcik gua bilang, warga Singapura kena bayar, kalau nak masuk tapi untuk pelancong masuk dalam tu percuma. 
  19. Singapore Flyers tinggi berapa puluh tingkat tah jangan harap gua nak naik. Gayat gua ni bukannya boleh harap sangat. Jadi, gua lalu kat tengok dari bawah cukuplah. Itu pun dah rasa gayat. Ceh.
  20. Dan tarikan utama Singapura adalah Universal Studio. Semenjak buka memang ramai ke sana. Nak senang, lu orang tempah duduk di TuneHotel JB. Kemudiannya guna perkhidmatan Shuttle yang turut disediakan dengan bayaran yang berpatutan. Pergi USS awal pagi. Lewat petang pulang semula ke TuneHotel. Esok paginya pulang. Habis cerita.
  21. Tapi kalau nak memandu juga ke USS tu, sila pastikan $26.00 atau pun lebih sikit diasingkan untuk bayaran parking kat USS tu. Nak jimat sikit, parking kat Vivo (Shopping Mall). Dari Vivo tu boleh gunakan perkhidmatan terus ke USS.
  22. Dengar kata, sekarang ini kadar pertukaran duit antara RM dan Dollar Singapore memihak jugalah walau sedikit ke kita ni berbanding beberapa bulan sudah. Kalau ada lebih duit bonus yang kalau dapat tu, boleh juga gua menyinggah ke sana kejap. 

No comments:

Post a Comment