Tuesday, June 04, 2013

Kisah Si Onde-Onde 2013


Memandangkan tidak berapa lama lagi bulan Ramadhan bakal menjelang, maka sewajarnya gua mengangkat martabat kuih yang sangat digemari oleh warga veteran dan juga separa veteran seperti gua berkenaan kuih Onde-Onde ini. Nama Buah Melaka pun sebenarnya merujuk kepada spesis yang sama. Nama sahaja sahaja berbeza. Onde-onde dewasa ini semakin dilupakan oleh anak muda yang ternyata lebih menggemari kuih moden. Sejajar dengan era modenisasi barangkali. Gua syak, Onde-Onde ini juga selayaknya diangkat martabak oleh mana-mana Universiti untuk dibuat Logo seperti mana Donut yang telah diangkat martabatnya oleh salah satu Universiti Islam untuk dibuat Logo. Bila dah siap Logo, maka bolehlah pula dimasukkan kedalam mana-mana Buku Rekod yang ada.


Sebagai orang yang sedang menginjak usia ke separa veteran ini, maka sewajarnya juga gua amat menggemari Onde-Onde ini. Gua suka jenis yang tak terlalu besar, besar saiz duit syiling 20sen yang lama itu. Saiz duit syiling 20sen yang baru itu terasa kecil pula kalau dibuat Onde-Onde ini. Yang penting, isi gula merah di dalamnya harus dimasak sempurna. Sewaktu mula menggigit Onde-Onde di dalam mulut, letusan pertama Gula Melaka yang mencair adalah perkara yang cukup sempurna bilamana memakan Onde-Onde ini. Sewaktu bulan puasa juga, Onde-Onde ini boleh dikatakan sebagai benda yang wajid yang harus ada dalam menu pembukaan puasa gua. Kadang, gua kunyah Onde-Onde dulu baru kunyah Kurma. Tapi harus barang diingat, kalau silap pembuatannya, Onde-Onde ini boleh jadi liat sehinggakan boleh membuat orang rasa tercekik sewaktu mengunyahnya.

Cuma yang menjadi sedikit kekesalan di hati, dewasa ini ramai orang yang tidak mahir untuk membuat Onde-Onde. Rupa seperti Onde-Onde, tetapi bila dikunyah, selipar rasa ditekak. Cuma harapan gua menjelang Puasa nanti, Onde-Onde ini kembali ke zaman kegemilanganya yang semakin layu di arena per-kuih-an. Dan kepada bakal peniaga Onde-Onde, silalah meniaga dengan seikhlas hati. Tolong jangan hampakan harapan Peminat Tegar Onde-Onde seperti gua.

Gambar Ihsan: Google

2 comments: