Wednesday, June 12, 2013

Kisah Brader Jaga Trafik Sukarela

Brader Jaga Trafik sedang menjalankan tugasnya

Kepada pengguna laluan Jalan / Persimpangan Jelatek / Setiawangsa mahupun Persimpangan Yap Kwan Seng / Jalan Tun Razak / Jalan Ampang, gua kira kelibat brader yang persis Anggota Trafik sambil sebuah motor EX5 yang agak usang diparkir berdekatan  amat sinonim di waktu petang di kala iblis jem mula merasuk jalanraya sekitar Kuala Lumpur ini. Sekali imbas, memang iras, dengan Baju Kalis Hujan berwarna Hijau Trafik, berseluar gelap, bersarung tangan putih, memang saling tak tumpah Anggota Trafik Jalan Bandar. Tapi gua yakin, brader tersebut bukanlah Anggota Trafik sebenar. Nak kata Polis Trafik bukan, Polis Bantuan bukan, Polis Hutan pun jauh sekali. Maaf, gua sendiri tidak mengetahui profession sebenar beliau. Tapi setiap petang memang kelibat brader ni memang mudah nak tengok pada setiap jalan yang gua nyatakan. Niatnya hanya satu, untuk membantu melicinkan aliran trafik terutamanya di hadapan persimpangan lampu isyarat, yang mana kenderaan di Kuala Lumpur ini amat gemar untuk berhenti di Petak Kuning. Ternyata, kehadiran brader tersebut sedikit sebanyak membantu buat pengguna jalanraya yang lain.

Gua fikir sudah sampai masanya cerita brader yang jaga trafik ini diangkat dan dihargai andai benar beliau melakukannya hanya secara sukarela. Andai ada yang berkata beliau seolah gila untuk membuat kerja segila ini, ketahuilah tiada insan yang segila beliau gigih berdiri dikala hujan lebat, sama seperti mana Anggota Trafik sebenar yang sememangnya mendapat upah yang jauh lebih lumayan. Kalau gua punya masa, memang gua teringin betul nak temuramah beliau. Paling tidak, gua nak ucapkan terima kasih di atas jasa beliau sepanjang berkhidmat secara sukarela . Semoga Allah sahaja yang mampu membalasnya. 

No comments:

Post a Comment