Friday, June 14, 2013

Mari Membuat Teh Masala Dengan Mudah


Gua nak berkongsi dengan lu orang satu rahsia. Gua memang minat betul dengan Teh Masala ni. Kali pertama gua mencubanya di salah sebuah Restoran Pakistan di kawasan Bukit Bintang. Itu jam, restoran tersebut turut menyajikan Lamb Shank yang teramat lazat tetapi pada harga bertaraf 1Malaysia. Namun apabila restoran semakin terkenal sehingga dengar kata turut mendapat tempat golongan Diraja, maka harga makanan dan minuman di restoran tersebut turut berubah sama sekali. Sampai sekarang gua masih lagi terkenang Nasi Beryani sama Lamb Shank yang lazat serta air Teh Massala yang lazat juga itu. Cakap-cakap orang juga ada berkata bahawa Teh Massala ini banyak khasiatnya kepada si peminum. Sejauh mana kebenarannya, gua kurang pasti. Tapi yang nyata, gua memang merindui minuman Teh Massala ini.

Entah macam mana, pada suatu petang, gua telah terjumpa dengan sekotak kecil yang tertera Garam Masala di Pasaraya Mini berhampiran rumah. Gua pernah menonton satu rancangan masakan bahawasanya Garam Masala ini juga adalah cara mudah untuk membuat teh tersebut. Dan hasilnya setelah gua buat berulang kali, rasanya memang sesedap dengan restoran yang bertaraf premium tersebut. Dengan pengetahuan yang ada, izinkan gua untuk berkongsi resepi membuat Teh Masala tersebut dengan cara  yang  paling mudah.

Bahan-bahan
4 - 5 Teh Uncang (Hidangan untuk 4 orang)
Susu Pekat
Susu Cair
Teh Massala (Cari di bahagian rempah ratus Pasaraya berhampiran dengan lu orang)
Air 4 - 5 cawan


Cara Membuat
Didihkan air di dalam bekas yang sewajar. Guna mangkuk yang besar lagi senang. Bila dah cukup didih, campakkan Teh Uncang. Kemudiannya, tuanglah susu pekat sesedap rasa. Rasa-rasa nak kena potong kaki, tuanglah sampai habis tin. Kemudian, campurkan juga sedikit susu cair untuk bagi lagi sedap. Dan paling penting, gunakan sikit sahaja (guna hujung sudu) serbuk Garam Massala itu. Jangan gunakan banyak. Bukannya nak buat Nasi Beryani ye (gua memasak nasi beryani pun guna benda alah ini juga). Bila dah siap dikacau, hidangkan dikala panas. Dan nikmatilah secawan Teh Massala tersebut sambil melayan siaran ulangan TV berbayar lu orang itu.

No comments:

Post a Comment