Thursday, October 23, 2014

Amanah Raya Ambil Duit Pusaka?

Amacam, sedap juga rasanya sesekali bubuh tajuk entri yang agak panas dan pasti mengundang kontroversi dan juga sokongan yang bukan kepalang buat masyarakat yang jahil di luar sana tentang proses pentadbiran pusaka. Menerusi laporan akhbar arus perdana, dikhabarkan sejumlah RM40bilion nilai harta pusaka yang masih belum diselesaikan.Jumlah yang boleh menampung belanja subsidi petrol ini kalau dikumpul memang banyak sebenarnya. Namun, entah apa gila masyarakat dengan mudah menunding jari seolah RM40billion ini  telah pun berada dalam pegangan AmanahRaya, yang mana dahulu kalanya adalah Jabatan Pemegang Amanah Raya. Kaya raya AmanahRaya ini kerana mengaut (baca: mengambil secara paksa) harta pusaka milik masyarakat. Memang jahat sungguh barang siapa yang menyebarkan dakyah tersebut.

Ingin gua tegaskan. Matinya seseorang itu, harta pusakanya tidaklah pula dengan sendirinya menjadi hakmilik AmanahRaya. Gua bagi contoh mudah. Katakanlah, PakMat ada bela 6 ekor lembu di Ampang. PakMat Mati. Adakah lembu-lembu tersebut datang ke pejabat AmanahRaya dengan sendirinya menaiki LRT Aliran Ampang dan membayar tambang RM2.40 seekor? Adakah lembu-lembu yang mempunyai nilai beribu itu telah menjadi kepunyaaan AmanahRaya?  Tidak bukan. Jadi, silalah berhenti jadi lembu. Otak ada sila guna.

Begitu juga dengan tohmahan cubaan mengatakan Pegawai AmanahRaya cuba menipu akaun harta pusaka untuk songlap duit poket sendiri. Tak gamak oi nak makan harta pusaka. Nak bersoal jawab dengan Pegawai Jabatan Akaun mana perginya slip biru (Petty Cash Voucher: digunakan bagi mendapatkan tunai untuk kegunaan perbelanjaan pentadbiran pusaka) dah pun pening kepala kalau tersalah letak cari tak jumpa. Apatah lagi kalau dengan sengaja nak songlap duit daripada Akaun Pusaka. Nak menjawab dengan En Hashim lagi. Nak menjawab dengan Tuhan boleh hold dulu -kata si pengsonglap.

Jadi, kesimpulannya, tohmahan yang mengatakan AmanahRaya @ Pegawainya dengan sengaja mengambil duit pusaka milik simati adalah satu tuduhan liar dan tidak berasas. Kalau betul gua songlap, dah tentu telefon bimbit jenama Samsung S generasi pertama dah lama berganti..Telefon bimbit gua ni dia punya slow memang jenis berbakul kena carut. Nak tunggu muat turun Whatsapp group yang berduyun pun belum tentu sempat habis sepinggan Nasi Lemak. 

Berhentilah menyebarkan dakyah palsu dan berhentilah jadi tongong.



Seksyen 28. Pernyataan palsu dalam akaun
Seksyen 28. Pernyataan palsu dalam akaun

Mana-mana pengarah, pegawai atau pekhidmat suatu syarikat amanah yang secara sengaja dan dengan niat hendak memfraud membuat atau bersubahat membuat apa-apa catatan palsu dalam buku-buku syarikat atau menandatangani atau mengemukakan apa-apa dokumen palsu dengan niat untuk memperdayakan mana-mana orang yang dilantik di bawah Akta ini untuk menyiasat hal ehwal dan pengurusan syarikat itu melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun

No comments:

Post a Comment