Thursday, September 04, 2014

Kisah Makcik Tua dan Faraid-nya

Gua memang dah lama tak menulis. Otak terlalu tepu sehinggakan gua tak punya idea sedangkan banyak juga kisah & tauladan yang ingin gua kongsikan untuk pedoman bersama. Tapi kali ini gua punya tepu memang tidak boleh dibendung lagi. Mau mudarat jadinya kalau gua pendam seorang diri. Jadi ada baiknya gua curahkan di blog.

Merujuk kepada perkara di atas (Makcik Tua), dalam suku pertama Tahun 2014 gua telah diarahkan untuk memikul amanah bagi menguruskan satu fail pusaka yang mana waris-warisnya agak puaka juga perangainya. Sungguhpun demikian, gua menerimanya dengan berlapang dada walaupun gundah gulana sudah mula terasa. Menerusi perkhabaran oleh Pegawai sebelum yang menguruskan fail tersebut, ada seorang Makcik Tua yang perangainya memang mengalahkan Mak Lampir. Tamak haloba kan duit pusaka yang mana bukanlah menjadi miliknya sekiranya simati berkahwin dengan mempunyai anak.

Diringkaskan cerita, telah berlangsung sesi perbincangan antara kesemua waris-waris bagi menentukan bentuk pembahagian. Walaupun telah dicadangkan dan waris lelaki bersetuju agar pembahagian dilakukan secara samarata demi untuk mengelakkan perasaan irihati, akan tetapi si Makcik Tua ini dengan angkuh dan sombongnya tetap berkeras mahukan agar pembahagian dibuat secara Faraid. Entah apa yang berada di benak fikiran Makcik Tua tersebut pun gua tidak begitu pasti. Entah bangga sangat rasa dihati sekiranya dapat menegakkan Fikq Mawarith. (Wah..ayat gua dah serupa TV Alhijrah pula rasanya.)

Setelah dibuat kira-kira dan ditolak bahagian-bahagian yang sepatutnya (melibatkan fi pentadbiran + hutang simati + CKHT + jariah = (banyak ke CKHT sama jariah sebenarnya) ) maka jumlah yang bersih untuk diagihkan kepada kesemua waris kelak tidaklah banyak mana. Setakat beli rumah jenis PPRT kawasan Gombak pun ngam-ngam sahaja dengan baki duit yang ada. Waris bahagian perempuan dah tentulah lagi sikit. Bilamana Makcik Tua dapat tahu, maka melolonglah seantero alam kenapa beliau dapat sedikit berbanding waris yang lain. Lantaran tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan, maka segeralah aduan dibuat untuk mengadu nasib. Setakat gua menulis ni, 3 aduan telah ditujukan kepada gua sehinggakan nama gua mula meniti di bibir pegawai besar di MoF. Walaupun dari segi proses kerja, ternyata aduan yang dikemukan itu ternyata tidaklah berasas sama sekali, jauh sekali benar tuduhan Makcik Tua tersebut mengatakan gua merembat duit pusaka. Namun, apabila nama gua meniti di bibir pegawa-pegawai atasan, ianya bukanlah satu persepsi yang elok pada permulaannya walaupun hakikatnya memang gua hanya menjalankan tugasan dengan sejujur mungkin tanpa sebarang niat untuk merembat waima sesen pun duit pusaka. Mujur juga berkat ketabahan gua dalam mengharungi liku-liku kehidupan sebagai seorang Executor berjaya mengelakkan gua daripada menaip entri ni dari atas katil hospital akibat tekanan darah tinggi.

Kepada Makcik Tua dan seluruh keturunannya, marilah kita sama-sama berdoa agar dibukakan pintu hati menerima hakikatnya tentang hukum Faraid ini. Redha dan terimakah apa sahaja bahagian yang telah ditetapkan sebagaimana gua juga redha apabila kena adu sampai terpaksa menjawab secara terus dengan orang atasan. Tolong jangan ganggu gua buat kerja lagi boleh tak? Tak letih ke asyik mengadu macam budak-budak?

No comments:

Post a Comment