Wednesday, December 04, 2013

Tadika Islam: Kenapa Mahal??

Harus diakui, sebagai ibubapa yang mempunyai anak-anak yang semakin membesar, menghantar anak-anak ke pusat bimbingan atau dalam bahasa mudahnya, Tadika seolah menjadi satu keperluan. Ada yang menghantar anak-anak seawal usia 3 tahun lagi ke Tadika, Sesungguhnya, gua faham dewasa ini rata-ratanya ibubapa jenis yang bekerja siang malam. Maka, tugasan untuk mengajar / mendidik anak-anak terpaksa diserahkan kepada Tadika / Taska bagi mendapatkan ilmu tambahan. 

Anak gua yang bakal berusia 4 tahun pada tahun itu pun emaknya sudah mula sibuk-sibuk nak menghantar ke Tadika. Bila nak menghantar ke Tadika, sudah tentulah Tadika swasta yang menjadi pilihan kerana untuk menghantar ke Tadika Kemas, belum cukup umur lagi orang kata. Setidaknya, bilamana anak gua itu dihantar ke Tadika, boleh juga beliau belajar untuk berdikari disamping belajar apa-apa perkara asas dalam pembelajaran dan agar beliau tidak berasa bosan jikalau seharian duduk di rumah Tok & Tokwannya sahaja.

Baiklah, dipendekkan cerita pencarian terhadap Tadika pun bermula. Dewasa ini juga beberapa nama Tadika yang berunsurkan Islam (katanya) & semakin banyak dan tumbuh bak cendawan selepas hujan. Maka sudah tentulah Tadika yang berasaskan Islam ini menjadi keutamaan. Apa yang mengejutkan adalah bayaran untuk anak-anak sekecil usia 4 tahun ini memasuki Tadika berunsurkan Islam tersebut sikit lebih kurang hantar anak masuk Universiti sahaja gayanya. Cecah juga ribu-ribu. Barangkali, banyak juga yuran yang harus dibayar kepada Francaisor untuk menggunakan jenama Tadika Islam tersebut. Tak mengapalah asalkan modul pembelajaran yang digunakan berkesan.

Tapi ada satu Tadika yang gua survey (bukannya Francais) turut mengenakan yuran kemasukan & yuran bulanan yang tidak kurang premiumnya juga. Bila ditanya secara lebih lanjut lagi, mereka turut mengatakan bahawa Tadika mereka memberikan dua kali walaupun untuk kelas pembelajaran setakat setengahari. Dalam hati gua berbisik, bagus juga Tadika ini. Ditanya lebih lanjut lagi tentang menu makanannya, mereka mengatakan bahawa di awal pagi, murid-murid akan diberikan makan buah-buahan. Kemudiannya  sekitar jam 9.30 pagi baru sarapan berat akan dihidangkan. Dalam kotak pemikiran akal manusia yang hidup di Kuala Lumpur ini bila mana disebut tentang sarapan berat sudah tentulah sudah terbayang seperti Nasi Lemak, Nasi Goreng, Mihun Goreng waima Roti Canai sekalipun pasti terlintas dalam fikiran. Tetapi pihak Tadika tersebut tidak langsung menyebut apa yang gua bayangkan itu. Tadika tersebut mendakwa sarapan berat yang dimaksudkan adalah Kek, Roti, mahu pun Makanan Bijirin. Ditambah dengan minuman susu jenama Dugro turut diberikan kepada murid-murid. Katanya lagi, mereka mengikut Sunnah Nabi dengan makan buah terlebih dahulu sebelum diikuti dengan sarapan berat. Gua punya berkerut waktu itu jangan cakaplah. Entah sejak bila Kek turut termasuk dalam senarai sarapan berat pun gua tidak tahu. Mujur juga gua masih sedar batas-batas seorang Muslim agar tidak mencarut di hadapan pemilik Tadika tersebut. Sudahlah yuran bulanannya boleh dikategorikan sebagai mahal. Tapi bagi makan murid-murid serupa itu sahaja?? Takkan la bab yuran mahal pun ikut Sunnah Nabi juga??

Alahai, apa nak jadilah. Masing-masing berlumba untuk menggunakan lesen atas nama ISLAM, lalu menawarkan produk dengan harga yang jauh lebih mahal daripada produk konvensional. Mufti mana Mufti?? 

Pencarian Tadika untuk anak gua masih diteruskan. Kalau tak jumpa juga yang sesuai (dari segi faktor harga + lokasi) maka pilihan yang boleh dikatakan sesuai (dari segi faktor harga + lokasi juga) maka sudah tentulah Tadika mengikut Sunnah Nabi itu tadi yang terpaksa gua pilih. Kalau anak gua tak pandai serupa Nabi tak tahulah nak kata. 

2 comments:

  1. Dugro?? ingat die hidang susu kambin..

    ReplyDelete
  2. Itu la pasal..bungkus besar berapa sangat harga dia..

    ReplyDelete