Tuesday, November 19, 2013

KLIMS 2013


Semalam gua sudah pun selamat menziarahi acara pameran kereta yang bertaraf antarabangsa katanya, Kuala Lumpur International Motorshow 2013. Gua ke KLIMS ini semalam bersama seorang rakan pejabat gua yang turut menaruh minat pada kereta. Sewaktu tiba di tempat yang mana turut berfungsi sebagai dewan untuk persidangan dan juga untuk acara nyanyi-nyanyi, gua dapati pengunjung agak ramai juga waima jam baru baru menunjukkan 11.00 pagi, ngam-ngam kaunter tiket dibuka. Tersedia menunggu gua dengan setia di kaunter tiket adalah Hanif, rakan pejabat yang gua maksudkan tadi.

Di Dewan 1, terhidang deretan kenderaan milik Toyota berkongsi dengan jenama Lexus disebelah kanan dewan. Di bahagian kiri dewan pula milik booth Volkswagen. Gua kira, jenama dari Jerman ini bersungguh-sungguh mahu menembusi pasaran tempatan dengan pelbagai produk untuk dihidangkan kepada para pembeli di Malaysia. Kalau mahu SUV premium, pilih sahaja Tuareg manakala yang mahukan kenderaan penumpang dengan harga yang mampu milik, sudah tentu Polo Sedan menjadi pilihan hati. Pun begitu, Toyota juga tidak mahu kalah dengan menawarkan Vios TRD. Cuma gua sedikit kecewa apabila Avanza tiada dalam senarai untuk di-TRD-kan.

Memasuki Dewan 2 pula, sudah tentu jenama Honda Odyssey paling mencuri perhatian, terutamanya pegunjung yang sudah berkeluarga. Tidak syak lagi, Odyssey generasi keempat ini pasti tidak susah untuk dijual kepada umum bersaing dengan Toyota Previa. Selain daripada itu, Dewan 2 yang cukup besar ini turut menempatkan booth milik Isuzu, Nissan, Infiniti, Daihatsu dan juga jenama dari China.

Melangkah tapak kaki ke Dewan 3 sudah tentu yang mencuri perhatian adalah booth Perodua dengan kereta sedan konsep yang jelas berjaya mencuri perhatian pengunjung. Mujur juga gua ini tidak punya kuasa sihir. Kalau tidak nescaya gua sudah sumpah agar kereta konsep ini terus diproduksikan dengan serta-merta. Silap haribulan, Jurujual Saga SV goyang woo. Jentera milik jenama Perancis turut berkongsi pentas dalam Dewan 3 ini turut berjaya mencuri perhatian pengunjung.

Dewan 4 pula gua tidak berapa gemar kerana pada perkiraan gua serupa dah tersalah konsep. Lebih kepada menonton pameran kereta klasik sahaja gayanya. Sekadar melengkapi ruang pameran yang ditinggalkan oleh Proton dan juga Mitsubihsi. Namun kekecawaan gua sedikit terubat apabila melangkah dewan terakhir untuk melihatkan Hyundai & Ford juga serius dalam mengambil bahagian KLIMS edisi ke 8 ini. Gua paling suka dengan keterampilan pegawai dari Hyundai yang kelihatan sangat kemas dan professional tak ubah gaya seperti CEO. Maklumlah, jentera yang dipamerkan sememangnya kelihatan untuk bos-bos belaka.

Secara keseluruhannya gua masih boleh berasa puas hati walaupun gua sebenarnya tak berpuas hati. Apa pasal makwe separa bogel bersepah sana sini?? Gua keliru juga sebenarnya. Gua pergi tengok pameran kereta atau pun Kelab Malam ni?? Mujur member gua si Hanif itu kelihatan Syariah seperti gua juga.Jenis perati kereta daripada dada perempuan. Kehkehkeh!!

Notakaki: Ulasan tentang kereta yang lain-lain gua akan muatnaik dalam GearTinggi dan juga blog ini sedikit masa lagi.

2 comments:

  1. Mane gambar2 aweks..kete2 smue mane..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete