Wednesday, July 03, 2013

Siri Rumah Kedai


Drama bersiri Teduhan Kasih dah pun berakhir. Gua tengok sejak akhir-akhir ini, ramai juga yang mengemaskini status FB masing-masing perihal Ehsan la..Ayu la..KakLong la..tapi takde sorang pun nak petik nama Makcik Hanim tu. Tahukah lu orang, tanpa Makcik Hanim, sudah tentu Ehsan kelam kabut semalam kerana merasa khuatir tentang keadaan Iffa yang bila-bila masa bakal melahirkan anak. Dengar kata, baby perempuan. Entah berapa cm pula dah buka semalam si Iffa tu ye.

Ah, jadah apa pula gua nak ulas panjang lebar pasal cerita yang sikit masa lagi entah siapa yang ingat lagi tah perihal Ehsan dan juga Pakcik Fuad [bapa tiri Ehsan]. Sekarang ni gua nak imbas kembali drama bersiri yang pernah menggegar arena pendramaan satu ketika dahulu, terutamanya menjelang Ramadhan ini. 

Cerita yang gua maksud adalah Rumah Kedai. Rumah Kedai ni memang layan betul tengok petang-petang sambil menunggu habis cerita nak pergi beli Onde-onde sama Murtabak. Itu jam, watak Remy sama Tapa memang ngam betullah sebagai pelengkap kepada pemegang watak tunjang, Pak Halim dan juga Mak Lijah. Memang kuat betul watak yang dipegang sehinggakan dah berpuluh tahun pun kita masih terbayang Harun Salim Bachik begitu ngam dengan watak Remy. Dia punya kuat serupa besi berani. Watak Pak Halim yang dipegang oleh Arwah Yusof Mohamad itu sebenarnya kerap kali juga gua tertembang dengan beliau mengayuh basikal di sekitar Batu Caves sewaktu gua dah besar sikit dahulu. Nak jerit panggil Pak Halim serupa kurang ajar pula terjerit-jerit dari dalam kereta. Watak “Rumah Kedai” sebenarnya itu pula di kala itu dirakamkan di sebuah rumah kedai yang terletak di Taman Koperasi Polis Fasa 1. Gua yang tinggal di Fasa 2 di kala itu pun menumpang seronok bercerita dengan rakan sekelas bahawasanya lokasi penggambaran dilakukan di kawasan adik-beradik dengan taman gua.

Siri Rumah Kedai inilah yang sebenarnya dekat dengan masyarkat kita. Tentang perihal apa yang berlaku di kalangan jiran tetangga. Bukannya watak anak muda yang kelihatan baru habis Ijazah, tapi dah dapat duduk dalam bilik sendiri gaya bos-bos. Pakai pula kereta buatan Eropah, tak kalah. Gua tengok realitinya budak-budak habis belajar zaman sekarang habis kuat pun Myvi SE 1.5 aja. Itu pun kadang sangkut sebulan tak bayar. Tak baik betul pembikin drama zaman sekarang ni memberikan harapan palsu kepada anak-anak yang masih di bangku sekolah lagi konon seronok kerja di sektor swasta.

Maka, sebab itulah Rumah Kedai ini mendapat sambutan yang cukup menggalakkan di kalangan penonton di kala itu, baik yang muda mahupun tak berapa nak muda. Sebabnya, itulah realiti kebanyakkan orang seperti kita. Setakat mak suruh beli kelapa separuh nak buat santan di kedai runcit apa ada hal. Siap boleh bersembang kat tepi kaunter lagi dengan jiran belakang rumah konon lama tak jumpa. Zaman sekarang ni gua dengar semuanya jenis beli santan kotak di pasarraya besar Giant. Tak feel langsung. Sempena Ramadhan kali ini, gua dengar akan ada cerita Rumah Kedai versi 2013. Jangan jahanam sudahlah. Gua mohon dibuat tayangan semula cerita Rumah Kedai versi asal. Amacam, ada yang bersetuju dengan gua tak??

No comments:

Post a Comment