Thursday, December 18, 2014

Syukur Harga Minyak Kita Masih Murah


Sejak akhir-akhir ini perihal harga minyak cukup menjadi-jadi di kalangan masyarakat. Baik yang tinggal Kondo di Kota Damansara, mahupun yang tinggal di Mentakap. Rata-rata penduduk asyik membincangkan harga minyak. Cuma kebelakangan ini, penurunan harga minyak dunia menurun agak mendadak sehinggakan harta RON95 & RON97 ditempat kita turut sama mengalami penurunan harga dengan harga terkini adalah RM2.26 dan juga RM2.46 mengikut kategori RON masing-masing. 

Cumanya penurunan harga minyak di tempat kita mendapat reaksi yang berbeza-beza di kalangan masyarat. Ada yang berkata sistem pengapungan terkawal ini bagus (dengan harga minyak sekarang) dan tidak kurang juga yang memberikan pendapat bahawasanya harga minyak ditempat kita sepatutnya lebih murah daripada apa yang ditawarkan pada masa kini.

Jadi, bagi mencontohi pendapat bapak Menteri yang suka sangat membanding harga-harga minyak kita di kalangan beberapa negara, marilah gua kongsikan berapa harga minyak di negara jiran kita. Tapi sebelum membandingkan, gua mohon jangan jadi bingai dengan membandingkan tukaran mata wang asing ke duit kita. Sila simpan sikit bingai itu di kemudian hari.

Di bumi bertuah kita, untuk mendapatkan seliter RON95 sejumlah RM2.26 manakala dengan angka yang lebih murah ($1.957) dah boleh pakai RON98 di bumi yang pernah dilanggar todak suatu ketika dahulu. Apa barang RON97 iya tak? Nak kira macam mana sekarang ni??


1 comment:

  1. Kita pernah merasa RM1.70± tahun ni. Masa tu poket rasa tebal je..

    ReplyDelete