Tuesday, July 23, 2013

Gaya Pandu Lalu


Gua perati kejadian seperti ini semakin menjadi-jadi di kala bulan puasa ini. Perangai Pandu Lalu sewaktu berkunjung ke Pasar Malam sebelum ini diteruskan pula sehingga kini. Pernah juga gua sound satu kali ke brader yang buat gaya serupa ini tanya dia sakit kaki sampai kena naik motor bagai. Terus tersipu-sipu malu. Lepas tu, minggu depannya gua tengok dia dah pandai dah guna kaki nak pergi beli Pasar Malam. Sedih betul gua dengan orang kita ini. Memang kebiasaannya orang kita jugalah yang selalu buat perangai bingai serupa ini, hisap dadah, mat rempit, dan tak lupa juga curi tabung masjid.

Tapi bila berdepan dengan situasi yang sama di bulan-bulan puasa ini membuatkan gua berasa lagi sedih. Nak ditegur, masing-masing dah besar panjang. Tapi otak pergi simpan, tak mahu pakai. Macam tak ada rasa bersalah langsung pergi beli juadah berbuka sambil asap motosikal berkuasa rendah bercampur baur dengan rasa onde-onde. Konon berpuasa tapi buat perangai serupa iblis. Yang lebih mengharukan lagi, ada juga yang pak lebai pakai kopiah putih tapi buat perangai yang sama juga. Tak kalah. Penuh raga motosikal dia dengan ayam percik. Kalaulah ada sesiapa yang terkena ekzos motosikal beliau, gua memang tak teragak-agak nak bagi penendang. Lebai tak lebai. 

2 comments: