Tuesday, November 01, 2011

Siri Bersembang Dengan Komputer - Siri 2

Itu hari, selepas selesai mengerjakan ibadah makan tengahari, gua pun macam biasalah meneruskan kembali aktiviti melayari dunia internet. Sedang gua asyik melayan FB, tiba-tiba PC gua buat hal "hang". Entah iblis mana tah yang telah merasuki PC gua di waktu tengahari tu. Cilake. Serta-merta mulut gua terkumat-kamit membaca mantera. Sedang gua nak menghabis ayat yang terakhir, tiba-tiba PC gua bersuara..

PC   : Rilek la bang...apa pasal kabut sampai nak baca serapah bagai..
Gua  : Hek elek..kot iye pun lu dah tak "hang", bagi la salam dulu ke..ini tidak, tahu-tahu saja terus nak "hang" tak tentu hala.
PC   : Alah bang ni..saya ni kan dah uzur..kasik can la saya rehat pula. Ini tidak, waktu lunch pun abang sibuk nak guna saya tak tentu hala. Sebab tu la saya "hang" tadi. Tepu kejap otak saya ni.
Gua  : Kasik can la gua nak melayan FB ni kejap. Waktu lunch je..karang pukul 2 gua dah sibuk sambung kerja balik. Hilang sikit stress kerja gua ni bila melayan kawan-kawan FB nih.
PC   : Er, best sangat ke abang melayan FB ni? Saya tengok, kemain kusyuk lagi. Jangan-jangan, kusyuk time solat pun takde macam ni..iye tak bang?
Gua  : Woi-woi..lu jangan main-main bab agama sama gua..karang gua cabut plug tu karang, sia-sia je lu kena shutdown tanpa sempat mengucap.
PC   : Ok, sori-sori bang.
Gua  : Hah..tau pun cuak sama gua..
PC   : Er bang..boleh cerita sikit tak pasal FB ni..saya macam tertarik la. Ingat nak buat satu akaun, tapi tak berapa nak retilah. Abang boleh tolong create kan satu akaun FB untuk saya tak?
Gua  : La..macam mana lu sendiri pun boleh takde akaun FB ni? Nama aja kompiter. Tapi takde FB. Tak patut betul.
PC   : Nak buat macam mana bang, saya ni tak reti sangat nak bersosial sebenarnya. Dulu pernah juga create akaun Friendster, tapi tak aktif pun. Bubuh gambar pun tidak.
Gua  : Barangkali, dah sampai masanya untuk lu belajar sikit hidup bersosial. Kerja, kerja jugak kompiter. Tapi agak-agak la kan. Karang tiba-tiba keluar asap dari kepala otak lu, macam mana pulak gua nak sambung kerja weih?
PC   : Abang cari jela pengganti saya.
Gua  : Ah, jangan nak mengada-ngada cakap jenis sayu mengalahkan makwe. Sekarang ni gua nak tanya balik, lu nak ke tanak gua tolong setup FB lu ni?
PC   : Hah, mestilah nak. Saya teringin juga nak cari kawan-kawan masa sekolah menengah dulu. Entah apa khabar entah si Apple tu. Simpati juga saya, hari tu dengar dalam surat khabar, ayah dia dah mati.
Gua  : Iye la..gua tengah tolong setup kan la ni. Gua letak password FB lu 123456789 je. Karang pandai-pandai nak tukar balik.
PC   : Terima kasih bang. Er, apa pasal abang guna gambar ni sebagai gambar profile?
Gua  : Isk, ok la ni. Kan gambar lu sendiri. Gambar kompiter Dell ni.
PC   : Alah abang ni. Saya baru teringin nak guna gambar Jehan Miskin sebagai gambar profile. Abang ni tak sporting langsung la.
Gua  : Mengada-ngada pulak lu ni. Ah, lu ejas la sendiri. Gua nak pergi solat dulu. Karang pukul 2 gua nak sambung kerja balik dah. Er, lu tanak berjemaah dengan gua ke? Jom la kompiter
PC   : Ai bang..perli saya balik la tu kan..
Gua  : Kahkahkah..apa jenis kompiter tah pandai terasa hati. Dah la, gua nak pergi solat dulu. Boleh tahan sakit hati juga gua melayan karenah lu ni kompiter.

No comments:

Post a Comment