Friday, October 21, 2011

Tentang Lelaki

Gua akan menulis tentang LELAKI sebab sememangnya gua dilahirkan sebagai lelaki. Jadah apa gua nak menulis hal perempuan walaupun hakikatnya lelaki [gua] memang meminati perempuan. Sekarang ni gua akan senaraikan apa yang lu orang patut tahu dan tak patut tahu tentang lelaki.

  1. Memang dah menjadi dasar lelaki untuk meminati besi yang bernama kereta dan motosikal. Amat jarang sekali jika ada anak muda yang meminati besi dari keturunan kapal selam mahu pun jet pejuang.
  2. Lelaki ni sebenarnya jenis yang tak banyak cakap berbanding perempuan. Kalau ada yang lelaki jenis cakap banyak tu, merupakan jenis yang tak berapa nak lelaki. Sebab tu pepatah menggelarkan orang perempuan ni "Kak Nam". Belum wujud lagi dalam Kamus Dewan Edisi mana-mana pun istilah "Bang Nam".
  3. Walau pun lelaki suka mendiamkan diri, tetapi bukan semua diam itu tanda setuju. Kadang diam itu sebenarnya tengah mengumpul kekuatan diri. Sebab lelaki tak berapa gemar nak bergaduh dengan kaum yang lemah ni. Jatuh hukum dayus der kalau gaduh dengan perempuan. Melainkan gaduh dengan lembu jantan, memang kena "standby" parang la jawabnya.
  4. Lelaki sebenarnya lebih banyak berfikir sebelum berkata-kata. Bimbang pula melukai hati pihak ketiga mahupun pihak keempat. Jadi sebab itulah sebenarnya lelaki banyak berdiam diri.
  5. Jika ditanya mengapa mereka merokok sedangkan mereka tahu merokok itu boleh memudaratkan kesihatan, itu kerana mereka merasakan bahawa duit dalam dompet masih mempunyai cucuran untuk dilaburkan pada sekotak dua rokok.
  6. Lelaki sebenarnya pantang dicabar. Maka janganlah sesekali lu orang mencabar antara satu sama lain. Sumpah, takde faedah langsung bila mana gua menerima cabaran menaiki "Superman" sewaktu di Gambang tempohari. Gampang.
  7. Bila mana dalam keadaan tertekan, biasanya lelaki masih lagi mampu berada dalam keadaan yang tenang walaupun hakikatnya yang sebenarnya hanya Tuhan yang tahu..cheewah.
  8. Pada lelaki, kelihatan kacak itu tidak berapa penting..tapi yang penting kelihatan cerdik. Tak guna kacak tapi kalau otak udang. Kacak itu boleh diperbaiki..iye tak. Ni kalau dah bingai, memang bingai la jawabnya sampai bila-bila.
  9. Perempuan suka sangat menuduh lelaki lagi ego daripada mereka sedangkan lelaki tidak pernah langsung membuat tuduhan yang sebegitu rupa. Jadi nah, siapakah yang lebih ego sebenarnya??
  10. Err, sebenarnya gua banyak lagi nak menulis perihal lelaki ni..tapi iblis manatah telah berjaya menghasut pemikiran gua supaya memikirkan tentang perempuan pula..kahkahkah.

No comments:

Post a Comment